På lördagseftermiddagen inträffade en allvarlig flygincident som fick relativt lite uppmärksamhet i svenska medier. På en flygning från Bromma till Sturup i Malmö brann en motor på BRA flygs (fd Malmö Aviation) Avro RJ med 80 passagerare – någonting som Sydsvenskan var först att berätta om. Vid landningen träffade ingen de gråtande passagerarna. Istället fick de ett råd att söka läkarhjälp på egen hand om deras besvär inte “går över”.

– Det small högt och sedan såg man ett eldklot utanför, berättar en av passagerarna Per Haakan till Samhällsnytt över telefon.

Enligt honom var de första minuterna efter händelsen dramatiska på flygplanet, men paniken lade sig snabbt när passagerarna insåg att planet fortsatte flygningen. Avro RJ 100 har fyra motorer och kunde landa normalt på de tre återstående motorerna.

LÄS ÄVEN: Utredningen visar: Boeings nya klimatsmarta design ledde till katastrofen

Däremot var smällen från explosionen så hög att flera passagerare fått problem med hörseln och ont i öronen. En kvinna som lutade sig mot fönstret precis när det small tappade hörseln helt på ena örat, enligt Haakan.

Flera passagerare var så chockade av händelsen att de grät, berättar han för oss. Men när flygplanet landade var det ingen som mötte det – trots den allvarliga incidenten i luften. Efter en stund gick kaptenen ut och uppmanade passagerarna att söka läkarvård på egen hand om deras besvär inte ”går över”.  Något räddningspådrag syntes inte till heller.

– Men jag undrade lite över att flygbolaget inte reagerade kraftigare. Det var en allvarlig incident och många blev skrämda men de verkade inte ta det så hårt, uppgav Haakan i en annan intervju till Expressen.

Per Haakan har fortfarande problem med hörseln efter incidenten:

– Jag har fått tinnitus och sökt läkarhjälp. Vi får se om det försvinner så småningom eller blir permanent.

Tänker du att söka ett skadestånd från flygbolaget?

– Det har jag inte tänkt på faktiskt.

Man ska vara glad om man kommer hem levande nog?

– Jaa, hehe.

Samhällsnytt har pratat med pressansvarig för BRA Flyg Jim Hofverberg som bekräftar det Per Haakan uppgett till oss:

– Kaptenen har gått ut efter landningen och uppmanat passagerarna att söka läkarvård om de upplever problem med hälsan.

Hur rimligt är det att ingen mötte passagerarna på plats vid landning efter en sådan här allvarlig händelse och erbjöd hjälp och stöd?

– Kaptenen har ju pratat med dem och de hade möjlighet att ställa frågor. Sedan kontaktade vi alla passagerarna efteråt via telefon och erbjöd hjälp. Jag vill understryka att vi följde alla säkerhetsregler och rutiner.

När Samhällsnytt kontrollerar detta påstående visar det sig dock inte stämma. Enligt Per Haakan, fick han ett mejl flera dagar efter händelsen med ett erbjudande om ”samtalshjälp”. När vi konfronterar Hofverberg med denna information svarar han med att han inte riktigt är insatt i frågan och kan inte svara på om det var alla passagerare som blev kontaktade via telefon:

– Vi försöker kontakta alla per telefon och om det inte går så skickar vi ett mejl.

Varför tillkallades ingen ambulans till flygplanet?

– Passagerare har inte uttryckt behov av ambulans så det var nog därför.

Måste passagerarna som kanske befinner sig i ett chocktillstånd uttrycka ett behov av ambulans vid en sådan händelse?

– Annars vet vi ju inte om de behöver ambulans. Det var ju ingen som ramlat på golvet där eller så.

Vilket ansvar har ett flygbolag för sina passagerares välbefinnande?

– Vi har ett jättestort ansvar.

LÄS ÄVEN: Boeing visste om tekniska problem med Max 8 redan efter första kraschen – lät dem flyga ändå