Flygbolaget Norwegian uppgav i ett pressmeddelande på onsdagen att de stoppar sina långflygningar från Sverige till Thailand och USA från och med 29 mars 2020. Detta kommer innebära fler flygbyten för svenskar som reser långväga – och ha en negativ påverkan på miljön, enligt reseexperten Lottie Knutson.
Samma långdistanslinjer avvecklas från Köpenhamn – men kommer fortsätta i Oslo. Svenska resenärer kommer nu tvingas byta flyg i högre utsträckning än tidigare. Detta beror bland annat på Sveriges höga skatter och därmed minskad lönsamhet för Norwegian.
Lottie Knutson menar att Norwegians beslut är negativt för svenskt flyg.
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
– Det är ett bakslag för branschen och resenärerna. Dessutom är det beklagligt ur ett miljöperspektiv eftersom Norwegian flyger med nya och bränsleeffektiva flygplan. Risken är överhängande att en annan aktör med mindre bränsleeffektiva plan och en äldre flotta kliver in i vakuumet som uppstår, säger hon till Aftonbladet.
Knutson menar även att inställda direktlinjer kommer innebära fler resor där resenärerna tvingas byta flyg, vilket är sämre för miljön.
Samtidigt hurrar Lorentz Tovatt (MP) över beslutet på Twitter.
Seger! Flygskatt och flygdebatt får effekt! pic.twitter.com/9wHNfgIYpT
— lorentztovatt @ threads (@LorentzTovatt) November 27, 2019
Svenska politikers ointresse en av orsakerna
Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian, säger till tidningen att bristande intresse för flyget från svenska politiker en av anledningarna till att man avvecklar dessa avgångar.
– Det finns tyvärr dessutom bristande intresse bland svenska politiker att Sverige ska ha ett brett utbud av långdistanslinjer och det i kombination med höga avgifter och skatter underlättar inte direkt.
Norwegian ska utöka verksamheten i andra delar av Europa i stället – där de ser en större efterfrågan. I storstäder som Barcelona och Paris kommer flygbolagets avgångar i stället att öka.