I stället för att byta ut hela batteriet går det i Volkswagens elbilar att både byta ut höljet och enskilda komponenter. Kostnaden för att byta ut två av tolv batterimoduler i ett 77 kWh högvoltsbatteri i Sveriges mest sålda elbil blev ändå en chock.

Hållbarheten hos elbilsbatterier och kostnaden för en reparation är ett par av de vanligaste rädslorna hos dem som överväger att gå över till elbil. Hos vissa bilmärken går det varken att öppna batteriet, byta hölje eller laga enskilda komponenter.

LÄS ÄVEN: Elbilar ingen hit bland miljöpartister

Nyligen fick sajten Carups reporter Maths Nilsson sin Volkswagen ID.4 inkallad på verkstad för att i samband med servicen få batteriet ombyggt. Två battericeller var defekta och behövde bytas. Åtgärden ingår i en kampanj där omkring 2 000 Volkswagen ID-bilar i Sverige måste byggas om.

Ingreppet skedde i samband med bilens tvåårsservice och efteråt begärde Nilsson ut fakturan trots att bytet av de två defekta batterimodulerna föll inom bilens garanti.

228 000 kronor

Totalt landade kostnaden för bytet på 68 240 kronor. Varje batterimodul har ett ordinarie listpris på19 018 kronor när moms lagts på. Då det finns totalt tolv stycken i batteriet skulle det kosta 228 000 kronor plus arbetskostnad att byta ut alla.

”Jag tackar min lyckliga stjärna för att operationen täcktes av garantin. Men det kan vara väldigt bra att känna till för framtida begagnatköpare eller för den som köper en Volkswagen ID-bil och tänker behålla den ett tag. För när bilen hunnit fylla åtta år eller rullat 16 000 mil då gäller inte batterigarantin längre”, skriver Nilsson.

LÄS ÄVEN: Avhandling: Sämre luft från elbilar