I en ännu sekretessbelagd film tillhörande haverikommissionen som utreder Estonias förlisning 1994 tycks fartygskonstruktionen närmast det uppmärksammade hålet ha slitits upp inifrån.
De nya detaljerna framkommer i de filmer haverikommissionen tog under dykningarna i somras och som statsradion tagit del av. I filmmaterialet ser man tydligare hur bitar av stålkonstruktionen böjts utåt från skrovet.
– Där ser man faktiskt sprickor som löper en bit in. Det är fråga om stor deformation. Man ser att det är stora skador. Överraskande mycket trasor i förhållande med vad jag hade väntat mig, säger Anders Ulfvarson, professor emeritus i skeppsbyggnadsteknik vid Chalmers.
LÄS ÄVEN: BEKRÄFTAT: Det finns fler sprickor på Estonia
Anledningen till att filmen från sommarens undersökningar ännu så länge är belagda med sekretess är enligt Statens haverikommission att det på vissa av dem syns mänskliga kvarlevor.
Ge bort Samnytt PLUS i julklapp! 🎄🎅
Överraska någon med en prenumeration på Samnytt Plus. Den perfekta julklappen för den som värdesätter ocensurerad journalistik.– Det pågår ett arbete med att ta bort dessa bilder så att materialet kan presenteras inom några dagar eller högst en vecka. I övrigt kan jag inte kommentera Ekots uppgifter, säger haverikommissionens pressansvarige Jonas Bäckstrand till SVT Nyheter.
LÄS ÄVEN: Dokumentär avslöjar: Fyra meter stort hål i Estonia – avfärdades tidigare som konspirationsteori
Forskare vid Stockholms universitet arbetar nu med att analysera de data om bottenförhållandena kring vraket som samlats in med ekolodning och avancerade sonarmetoder.
– Alla som tittar på det här ser ju att det är väldigt trasigt. Det kan orsaka att man börjar spekulera. Men det är bättre att vänta tills man får tilläggsinformation om vad de här ytorna gått igenom. Om man skulle gissa att det har med något pyrotekniskt att göra så kommer ju det att kunna avslöjas av metallografer, säger Anders Ulfvarson.
Potentiell detonation
Den tidigare miljöpartistiska riksdagsledamoten Lars Ångström har varit engagerad i förlisningen och menar att den tidigare teorin om att fartyget skulle ha slagit i klippformationer i botten nu kan avfärdas.
LÄS ÄVEN: Estland undersöker M/S Estonia på egen hand
– Det är ju helt uteslutet att de här utstickande balkarna, och förvridna nästan upprullade plåtarna, skulle ha orsakats av kontakt med botten. Det här har tillkommit på nåt annat sätt. Med tanke på att det är både svärtat, och att plåtar och balkar är förvridna så går det inte att utesluta detonation, säger Lars Ångström.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.