Bygget av nya Slussen i Stockholm har inte blivit den reklampelare för huvudstaden som de ansvariga hoppats på. I stället har projektet kantats av förseningar, fördyringar, fusk och brottslighet. Nu kan ytterligare allvarliga missförhållanden läggas till de tidigare.

Trots att kostnaderna för skrytbygget nu enligt beräkningar skenat i väg till hela 21 miljarder kronor – dubbelt upp jämfört med den siffra som angavs när beslutet togs – har Stockholms stad ändå ansett att man inte kan anlita seriösa företag för projektet.

Inte ens de stora välkända huvudentreprenörerna som Skanska sköter sig utan delar ut underentreprenörsuppdrag till fuskare, grovt kriminella och våldsbejakande islamister. Missförhållandena leder också till att bygget blir ytterligare två år försenat.

100 kg dynamit till gängkriminella

Ett företag har beslagits med att lämna ut 100 kg dynamit till kriminella invandrargäng som för användning i sprängdåd i pågående gängkrig. Skanska har anlitat en företagsledare som utreds av polisen för samröre med islamistisk terrorism.

– Vi försöker ju säkerställa att vi bara har att göra med seriösa leverantörer. Men vi ser ju också att i den här finmaskigheten är det ju svårt att upptäcka just den här bakgrundskontrollen, även om vi jobbar med det, säger Bengt Staaf, ledare för arbetet mot arbetslivskriminalitet på Skanska Sverige, till SR som djup- och breddgranskat skandalprojektet.

Lång lista över oegentligheter

Andra exempel är svarta löner, bokföringsbrott, skattefiffel, bluffakturor och grov penningtvätt i mångmiljonklassen – listan på fusk och brottslighet kan göras lång.

– Jag tror egentligen ingen seriös aktör i branschen vill ha det så här, särskilt inte vi som offentlig myndighet och kommun, säger Peter Svärd, projektchef på Stockholms stad för bygget nya Slussen till SR.

Tiotal företag sticker ut

Oegentligheter har konstaterats lite överallt bland de drygt 200 företag som är involverade i Slussenbygget. Men ett tiotal av dem sticker ut som så olämpliga att de inte borde tillåtits komma i närheten av en byggarbetsplats.

Att de ändå lyckats nästla sig in beror på att varken Stockholms stad eller huvudentreprenörer som Skanska brytt sig om att göra de kontroller som skulle behövas i beaktande av vetskapen om att byggbranschen är infiltrerad av organiserad brottslighet.

– Det är ju tragiskt. Som beställare med skattemedel i botten så borde man vara mer kravställande på huvudentreprenören, säger Thomas Kullberg, ordförande för LO-fackförbundet Byggnads i Stockholm, till SR.

Facket varnar för ”svår olycka”

Kullberg varnar för att byggfusket rätt vad det är kommer att resultera i ”en svår olycka”. Han säger vidare att oseriösa byggföretag går i land med fusket därför att de skaffar sig sådan hållhakar på de anställda att ingen vågar slå larm om vad som försiggår.

Såväl facket som staden och huvudentreprenörerna är ense om att ”det vore tacksamt” om Slussenbygget inte vore ett eldorada för fuskare, kriminella och islamister. Men ingen av dem vill ta på sig ansvaret för att det ser ut som det gör och presenterar inga åtgärder och lösningar för hur man ska få bukt med de allvarliga missförhållandena.