Trots underbemanning och skenande gängskjutningar, förnedringsrån och överfallsvåldtäkter – nu storsatsar polisen på att ta fast trafiksyndare. Och det är de låga hastighetsöverträdelserna som prioriteras. Alla som kör 5 km/tim för fort ska bötfällas.

Med jämna mellanrum hastighetsskyltar myndigheterna om vägarna i Sverige; 50 blir 40, 70 blir 60 och 90 blir 80. Nästa gång kan omskyltningen ske åt andra hållet.

De flesta bilister som är hemmahörande i de områden där omskyltningarna sker, håller ofta ungefär samma hastighet som man vant sig vid sedan lång tid tillbaka. Man tycker det är viktigare att följa trafikrytmen och vill inte vara ”gubben med keps” och en ”bromskloss” i trafiken.

Omskyltning och forskningsrapport

Av annan åsikt är man på Trafikverket. Parallellt med att man just nu är inne i en period av hastighetssänkningar med 10 km/tim på många vägsträckor har myndigheten sjösatt ett forskningsprojekt som legitimerar den dyra omskyltningen.

I den rapport som projektet utmynnat i spekuleras om att 50 liv om året skulle kunna räddas om alla höll hastighetsbegränsningarna. Visserligen sker det stora flertalet dödsolyckor på grund av hastighetsöverträdelser långt över gränsen, rattfylleri, frontalkrockar med mötande trafik, underlåtenhet att använda bilbälte och liknande men det hindrar inte att polisen nu får i uppdrag att jaga ”mikrosyndarna”.

5 km/tim ”stor skillnad”

Enligt Trafikverkets trafiksäkerhetsdirektör Maria Krafft kör en majoritet av alla bilister mellan en och tio km/tim för fort, i synnerhet nu när myndigheten skyltat om vägarna. Många bilister är vanedjur som inte alltid iakttar den lägre hastighetsgränsen, inte stirrar oavbrutet på hastighetsmätaren utan kör på känsla och rutin i vetskap om att det snart kommer att skyltas om igen.

Med stöd i den färska rapporten hävdar Krafft att 5 km/tim hit eller dit ”gör stor skillnad” men att det inte är något som bilisterna själva riktigt begriper. Att alla som tar körkort inför teoriprovet får lära sig att rörelseenergin (kinetisk energi) inte ökar linjärt utan exponentiellt med hastigheten.

Målet: bötfälla varannan bilist

Signaler har nu därför gått ut från Trafikverket till polisen som trots underbemanning och tung belastning i spåren av den ökande grova brottsligheten ska skicka ut ett antal konstaplar på gator och vägar för att stoppa och bötfälla alla som kör 5 km/tim för fort.

Målsättningen är att kunna bötfälla varannan bilist eller fler. Så många är det enligt Trafikverkets rön som kör en aning över hastighetsbegränsningen.

– Ungefär 50 procent av alla bilister kör för fort, konstaterar Krafft i en kommentar till SVT, och ser något konstigt i att polisen bötfäller hälften av alla bilister.

Vill verka ”normbrytande”

En ambition med satsningen att fokusera på fartförsyndelser runt 5 km/tim är att den ska vara ”normbrytande” – enligt Krafft finns det en norm bland svenskarna att det är okej att köra några km/tim för fort.

– Påverkar vi den stora massan är det mer effektivt för att rädda liv, än om man bara fokuserar på dem som kör väldigt mycket för fort, slår hon fast.