Regeringen vill stoppa nyförsäljningen av bensin- och dieselbilar till år 2030. Det framkom vid en pressträff under tisdagen med miljö- och klimatminister Per Bolund och regeringens särskila utredare Sven Hunhammar.
– Det kommer bli dyrare med drivmedel än det är idag, påpekar Hunhammar.

Fler bilar som drivs av el eller vätgas. Och färre bilar som går på bensin och diesel. Det är regeringens vision för de kommande åren.

Under tisdagen presenterades rapporten “I en värld som ställer om – Sverige utan fossila drivmedel 2040”. Målet är ett Sverige fritt från fossila bränslen år 2040, alltså redan om nitton år.

– För oss är det viktiga att vi når målet, inte vilken väg vi tar, kommenterar miljö- och klimatminister Per Bolund.

Dyrare bensin och diesel

Transporter står för ungefär 40 procent av Sveriges koldioxidutsläpp. Därför utsåg regeringen för två år sedan Trafikverkets måldirektör Sven Hunhammar till särskild utredare för att ta fram en plan för avskaffandet av fossildrivna fordon, alltså bilar som tankas med bensin eller diesel.

Igår presenterade utredaren en drygt 700 sidor tjock rapport där strategin dras upp. Bland annat föreslås att inblandningen av förnybart bränsle ökar i befintlig bensin och diesel, och att satsningar görs på att ta fram förnybar bensin. Det är satsningar som kostar stora summor pengar, vilket Sveriges bilister kommer tvingas betala för.

– Det kommer bli dyrare med drivmedel än det är idag, konstaterar Sven Hunhammar.

EU sätter käppar i hjulen

Sven Hunhammar påpekar också att det är svårt för Sverige att förbjuda bensin- och dieselbilar. Anledningen är EU, som gör ett sådant förbud tandlöst.

– Vi har fri rörlighet av varor och tjänster, säger han.

Istället är målet att påverka de övriga EU-länderna så att de också förbjuder nyförsäljning av bilar som släpper ut koldioxid. På så sätt ska hela EU “ställa om” och bli fritt från bensin- och dieselbilar. Regeringens förhoppning är att EU helt stoppat nyförsäljningen av bensin- och dieselbilar till år 2030.

– Det finns större möjligheter nu än någonsin tidigare att ta stora kliv på EU-nivå, säger Per Bolund.