Problem med så kallade bilmålvakter skenar trots att åtgärder vidtagits för att komma till rätta med problemet. Samhällsnytt har begärt ut listan över de 50 värsta syndarna – 47 invandrare och 3 svenskar.

Bilmålvakt kallas en person som åtar sig att på papperet stå som ägare för fordon där den verklige ägaren vill komma undan att betala bilskatt, fordonsförsäkring, parkeringsavgifter och trängselskatt.

Samma målvakt kan stå som ägare till många tiotals bilar och på så sätt skaffa sig goda inkomster i ersättningar från bilägarna för den erbjudna tjänsten. I gengäld drar personen på sig stora skulder för obetalda skatter, försäkringar och p-böter.

Den bilmålvakt som toppar skuldligan har ärenden hos Kronofogdemyndigheten på över 25 miljoner kronor. Det är en livsstilskriminell man född 1985 med utomvästlig invandrarbakgrund bosatt i Malmö som är dömd för en lång rad brott, däribland grov olovlig körning, rattfylleri, narkotikabrott och narkotikasmuggling.

Tvåa på listan över notoriska bilmålvakter är en annan man med utomvästlig invandrarbakgrund, född 1986, bosatt i Helsingborg och med drygt 22 miljoner kronor i skulder. Även han är kriminellt belastad med domar för bedrägeri, brott mot knivlagen, falsk tillvitelse, olovlig körning med mera.

Dessa två är också karakteristiska för bilmålvakter – det rör sig genomgående om män med utomvästlig invandrarbakgrund med en kriminell och antisocial livsstil. Av de 50 bilmålvakter som har dragit på sig skulder på mer än en miljon kronor är endast 3 svenskar, varav två män och en kvinna.

Utnyttjar kryphål i lagen

Sedan en tid tillbaka har polisen och kommunen rätt att beslagta ett felparkerat fordon med skulder på över 5000 kronor och behålla det till dess skulderna är betalda. Men det gäller bara om bilen står parkerad på kommunal mark.

Många stora parkeringsplatser ägs dock privat och står fordonet på så kallad kvartersmark är det inget myndigheterna kan göra. Det är något som de bilägare som skrivit över fordonet på en målvakt är medvetna om och satt i system att utnyttja.

Om man av någon anledning skulle ha råkat ställa sig på kommunal mark och haft oturen att få bilen beslagtagen är hoppet ändå inte ute. Då finns ett annat kryphål i lagen att utnyttja.

Man flyttar då tillfälligt över ägarskapet till någon annan icke skuldsatt person. Denne har då rätt att hämta ut fordonet och sedan kan bilen åter skrivas på den upp över öronen skuldsatte målvakten.

Södertälje hårt drabbat

Fenomenet med bilmålvakter finns över hela landet men en stad som plågas särskilt hårt är Södertälje. Det är landets invandrartätaste stad där svenskar numera är i minoritet. Här finns nio av de värsta bilmålvakterna. De står på papperet för sammanlagt 140 fordon.

SVT uppmärksammade nyligen infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på problemet som är högsta ansvarig på området.

– Det här är inte acceptabelt, var hans kommentar.

Statstelevisionen har även talat med hovrättsman Björn Hansson som lett en ny utredning av frågan som man hoppas ska resultera i en minskning av problemet. Han menar att man redan inför förra gången detta utreddes och lagstiftades om var medveten om kryphålen men ändå valde att inte täppa till dem.

– Det här scenariot fanns med i beräkningen redan när första lagen togs fram, det var ingen världshemlighet att risken fanns, men man ville avvakta och se utvecklingen.