Det är viktigt att ta sitt spelansvar från start när man börjar spela om pengar. Här kan man läsa mer om Spelinspektionens nya kampanj som avser ansvarsfullt spelande, nya allmänna råd om spelreklam och vikten av att spela i underhållningssyfte.

Utbudet av spel idag är stort. Det handlar om allt från sportsbetting till bingo, slotsspel och nummerspel. Marknaden är bred och det finns något för alla spelare idag, inte minst tack vare den digitaliserade utvecklingen och internet. Att det är lättillgängligt är en underdrift – idag kan man surfa med några klick via mobilen för att hitta nästa underhållande spel.

Spelinspektionens roll för en trygg spelmarknad

Det är Spelinspektionen som ser till att allt spel om pengar i Sverige sker på ett tillförlitligt, säkert och tryggt sätt – för att alla spelbolag med svensk licens följer samma regler och tar spelansvar gentemot sina konsumenter.

Just nu har Spelinspektionen en fortsatt kampanj för att förebygga att unga börjar spela för tidigt, i samarbete med Folkhälsomyndigheten och Kronofogden, som först lanserades 2024. Detta är något som spelbolag med svensk licens är måna om – det är en del av deras arbete för ansvarsfullt spelande som bolag.

Spel som underhållning – likt bio eller en konsert

Att spela ska vara i underhållningssyfte och för nöjes skull, snarare än något som man gör för andra anledningar, som att man behöver pengar till räkningar och mat. Spelande för pengar i underhållningssyfte går att jämföra med att gå på bio eller en konsert, vilket är underhållning som man också betalar för.

För att alla ska ha möjlighet att spela med samma förutsättningar och i underhållningssyfte, det vill säga på ett tryggt och säkert sätt, är Spelinspektionens arbete viktigt. Kampanjen som återlanserades den 1 september, omkring skolstart för alla svenska ungdomar, görs för att unga vuxna ska få verktyg att spela ansvarsfullt från start. Det är något som i det långa loppet kommer resultera i att allt fler spelar för nöjes skull.

Nya råd för spelreklam

Det var också samma datum, den 1 september, som Konsumentverkets nya råd för spelreklam infördes. Dessa nya allmänna råd har införts för att alla spelbolag med svensk licens ska ha ett tydligare ramverk och följa regler på samma sätt. Något som finns med bland de nya råden är att marknadsföring av spel inte är tillåten att visas på platser som främst är avsedda för barn och ungdomar.

Arbetet för en bättre och mer underhållande spelmarknad pågår ständigt i Sverige, för att alla inblandade ska spela ansvarsfullt och för nöjes skull.