För tre dagar sen lade klädmärket Björn Borg ut en bild på en hijabklädd kvinna på Instagram med texten “Blending in and standing out at the same time” – Smälter in och står ut på samma gång. Bilden har mötts av starka reaktioner i sociala medier där Björn Borg anklagas för att försöka normalisera kvinnoförtryck.
Kvinnan på bilden är 22-åriga Aida Bektas som den 13 november lade upp en bild på sitt eget Instagramkonto där hon bär en hijab från Nike och kläder från Björn Borg. På denna bild svarar Björn Borg: “We love this picture! ? Can we share it?” Ett par veckor senare dyker Bektas upp på Björn Borgs officiella Instagramkonto.
https://www.instagram.com/p/B5SRrB4B2Ct/
“Älskar se vita svenska människor brinna. Hahhaha 99% av de som skriver deras rasistiska eller hatisk kommentarer kommer aldrig kunna säga det face2face”, kommenterar profilen aliisharif_.
I bilden tycks Björn Borg ha tagit bort Nike-symbolen på hijaben.
I sociala medier har kritiken mot Björn Borg varit massiv.
Hijab är en symbol med ett syfte & mening i ett religiöst sammanhang. Men @bjornborg visar kvinnoförtryckarsymbolen nummer 1 på det här beklagliga, okunniga och naiva sättet.
Vi är många som skriker oss hesa inför döva öron. En förklaring vore på sin plats. Tills dess #bojkott. pic.twitter.com/eAE2awCsQ0
— Faw Azzat (@FawAzzat) November 28, 2019
Sinnessjukt att det svenska modeföretaget @bjornborg lanserar ett kvinnoförtryckande plagg i Sverige. Varför försöker de normalisera islamistisk hederskultur?https://t.co/XSrfqPHF3T pic.twitter.com/oliLsykOoK
— Sara Gille (@SaraGille1) November 29, 2019
Jag ser att @bjornborg normaliserar islamistiskt hedersförtryck i sin senaste kollektion. Det är sorgligt att se hur svenska företag anpassar sig till dessa värderingar.https://t.co/IkxgRoeY3X pic.twitter.com/c7InsnTcxa
— Mikael Eskilandersso (@Eskilandersson) November 29, 2019
https://twitter.com/Tellevinken/status/1200265975901380608
https://twitter.com/RealLarsLarsson/status/1199772079631011840