Trots att regeringen har sänkt skatten på bränslet i sitt så kallade stödpaket har man tjänat mer pengar på drivmedelsskatter i år jämfört med förra året. Från dieseln handlar det om uppemot en miljard kronor mer på ett år.

De rekordsnabbt stigande bränslepriserna har bidragit till att Sveriges inflation har nått den högsta nivån på 21 år. Många bönder, företag och privatpersoner är hårt drabbade av de höga priserna som nu även märks av i butikerna.

För konsumenterna är det kännbart i plånboken när maten ska handlas och bilen ska tankas.

Den 14 mars i år presenterade regeringen ett stödpaket där bränsleskatten tillfälligt sänktes med totalt 1,80 kronor inklusive moms med start 1 maj och fram till den 30 september. Enligt finansminister Mikael Damberg (S) kostar den tillfälliga skattesänkningen 3,7 miljarder kronor för staten.

LÄS ÄVEN: “Sossepriserna” på drivmedel fortsätter uppåt

Staten tjänar i praktiken mycket mer

Men påståendet avslöjas nu som en lögn. I själva verket tjänar staten mycket mer pengar nu än förra året på bensin och diesel. Det visar en granskning som Carup har gjort.

Bensinpriset har höjts med nästan 7 kronor litern sedan maj 2021, och dieseln har ökat med 8 kronor. I praktiken innebär det att staten får in väsentligt mer skattepengar genom momsen på 25 procent som adderas på både råvarukostnaden och energiskatten.

Eftersom den ökade momsen är högre än skattesänkningen blir resultatet att staten tjänar mer på drivmedel nu än tidigare. Nettoeffekten på diesel är en skattehöjning med 13 öre per liter. På bensinen har skatt och moms i realiteten dock sänkts, men endast med blygsamma 9 öre.

På ett år gör staten en extra vinst på 800 miljoner kronor. Kompensationen är på endast 164 miljoner. Netto drar staten således in 636 miljoner mer än förra året.

LÄS ÄVEN: Regeringen ljög om bensinskatten – kan sänkas ytterligare