För en vecka sedan uppmärksammade Samhällsnytt en påverkanskampanj från statstelevisionen under namnet ”har aldrig varit viktigare” i vilken man utser sig själva till sanningssägare i mediebruset. Efter en vecka i sociala medier möter videoklippet hård kritik från tittarna.
Enligt den skattefinansierade public service-aktören behövs satsningen eftersom ”vi befinner oss i tider av desinformation”. SVT:s marknadschef Christer Mellstrand påstod i en intervju med branschtidningen Resumé att ”Sverigebilden är under attack” genom ”rysk påverkan”.
LÄS ÄVEN: Statstelevisionen lanserar påverkanskampanj för att rädda ”Sverigebilden”
Nedan följer SVT:s inlägg på Facebook:
https://www.facebook.com/svt/videos/vb.152358601473403/567651453979347/?type=2&theater
Hånas i kommentarsfälten
Under den senaste veckan uppges SVT ha marknadsfört reklamfilmen bland annat i landets biosalonger. Vidare har SVT satsat reklampengar på så kallade sponsrade inlägg i sociala medier för att videoklippet ska synas i medborgarnas flöden. Det är oklart vad den här satsningen från SVT har kostat skattebetalarna.
LÄS ÄVEN: Flera hundra miljoner mer till SVT och SR i statens höstbudget
Projektet har hittills resulterat i en hel del respons från tittarna. På Facebook finns över 700 kommentarer som mestadels hånar den skattefinansierade public service-aktören:
”Ni är precis som Bagdad-Bob”
Även på YouTube möter SVT mängder med kommentarer.
En person skriver, ”LOL, ni är ju precis som Bagdad-Bob, står i TV och säger att allting är helt OK, allt är väl, medan folk våldtas och sprängs i bitar i bakgrunden medan polissirener ljuder”.
LÄS ÄVEN: Ny rapport: SVT och SR fälls uteslutande för vänsterliberala vinklingar i politiska ämnen
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.