Den japanska biltillverkaren Toyota meddelar att man inte längre kommer att sponsra HBTQI+-evenemang, Pride-parader och liknande. Skälet är att man anser det stora flertalet sådana vara alltför politiserade och att man fått kritik för detta och även varit föremål för bojkott-kampanjer om man inte ser över sin så kallade DEI-policy.

Företaget skriver i ett memo till sina 50 000 amerikanska anställda och 1 500 återförsäljare att man kommer att “begränsa sina samhällsaktiviteter” till mindre kontroversiella initiativ för mångfald, rättvisa och inkludering.

Beslutet kommer bara en vecka efter att den profilerade konservative aktivisten Robby Starbuck dragit ingång en kampanj i sociala medier mot Toyota, där han uppmanade till kundbojkott mot företaget. Detta med hänvisning till att man ställt sig bakom vad många menar alltför extrema och politiserade HBTQI+-evenemang och andra initiativ.

LÄS ÄVEN: Ny lag i EU-landet ska skydda barn mot HBTQI+-propaganda

Toyota försvarade sig först med att dessa initiativ inte tagits av företagsledningen utan enskilda personalgrupper. Men efter att man ringts ned av kritiska presumtiva kunder ändrar man alltså sin DEI-policy som reglerar hur företagets anställda bör agera i den här typen av frågor när man representerar Toyota.

Flera företag tar ett steg tillbaka

Toyota är inte ensamma bland stora företag att ta ett steg tillbaka när det gäller att ställa sig bakom HBTQI+-evenemang som många menar befinner sig i den yttersta marginalen av sexuella uttryck och politiska budskap. Robby Starbuck har haft liknande framgång i sin woke-kritik mot bland annat Harley-Davidson Inc., Lowe’s Cos., Ford Motor Co. och Tractor Supply Co.

Samtliga har meddelat att de avser dra ned på sina DEI-initiativ, bland annat sådana som är riktade mot diverse HBTQI+-grupper. Beskeden har följts av uppmaningar från minoritetssexuellt håll att bojkotta de företag som drar sig ur den här typen av evenemang, skriver Bloomberg.

LÄS ÄVEN: Florida förbjuder hbtq-porrundervisning i skolan för småbarn