Tillväxten är god men långsammare än väntat, vilket får biltillverkare att ifrågasätta sina investeringar i miljardklassen på att utveckla nya modeller och bygga nya fabriker. Höga kostnader och svårigheter med att ladda är ett par av sakerna som oroar potentiella köpare.

Under tredje kvartalet ökade antalet sålda elbilar i USA med 50 procent jämfört med samma period i fjol. Det är en siffra som normalt hade setts som en framgång, men i det här fallet var det en besvikelse. Både biltillverkare och analytiker hade förväntat sig mer.

Den långsammare försäljningen har drabbat General Motors, Ford och Tesla.

LÄS ÄVEN: Svenska folket avvaktar med elbilen – var femte vägrar helt

Utöver osäkerhet kring stora investeringar väcker det även frågor om president Joe Bidens administrations skattelättnader för elbilsköpare och om dessa fungerat så bra som politikerna hade hoppats.

– Vårt engagemang för en framtid med elbilar är lika starkt som någonsin, säger Mary T. Barra, vd för GM.

Men, tillade hon, marknaden visar sig vara ”lite ojämn” och som ett resultat av detta väntar GM flera månader med att börja sälja några nya elektriska modeller.

Allvarliga konsekvenser

Både Ford och GM har satsat miljarder på att bygga om fabriker och bygga nya för att producera elfordon, batterier och andra komponenter. Om biltillverkarna har räknat fel kan konsekvenserna bli allvarliga.

Försäljningen av elfordon i Kina och Europa växer också långsammare än för några månader sedan. Ändå växer elbilsförsäljningen snabbare än någon annan större kategori av bilar, och amerikaner kommer att köpa mer än en miljon av dem i år, vilket är ett rekord.

Från juli till september stod batteridrivna bilar för åtta procent av de nya bilarna som såldes i USA, upp från sex procent ett år tidigare.

Men vissa en gång heta modeller säljer långsammare. Försäljningen av Ford Mustang Mach-E, som fick en kraftig ökning för ett år sedan, sjönk tio procent i oktober.

Trubbel för Tesla

Även Tesla, som dominerar marknaden, har problem och har varit tvungna att sänka priserna med tusentals dollar.

Köpare är fortfarande intresserade av elfordon, visar undersökningar, men kämpar för att ha råd med dem. Vissa blivande elbilsköpare kan också vara oroliga för att hitta tillräckligt med platser för att snabbt ladda bilar på resor. 

Efter priset är laddningsinfrastruktur det som folk oroar sig mest för när de överväger en elbil.

Ford blöder

För varje såld elbil förlorade Ford 36 000 dollar under tredje kvartalet i år. För hela året förväntar sig biltillverkaren en helårsförlust på 4,5 miljarder dollar för sin elbilsenhet.

Hos Toyota har man länge varit emot den aggressiva försäljningen av elbilar och menar att de har långt kvar till en fulländad produkt.

LÄS ÄVEN: Skaffade elbil – varnar andra att inte göra om samma misstag