En efter en har flera stora biltillverkare, bland andra Mercedes, Ford och Cadillac, fått förhålla sig till verkligheten och skrota sina mål om att bara sälja elbilar. Nu är det Volvo som tvingas göra detsamma.

Ett utbud till 100 procent bestående av elektriska fordon till 2030. Det var Volvo Cars mål som man nu fått överge och tänka om. Den nya ambitionen blir i stället att 90-100 procent av den globala försäljningsvolymen ska vara elektrifierad till 2030 – alltså en blandning av både helt eldrivna modeller och laddhybrider.

LÄS ÄVEN: Svenska bilister alltmer skeptiska till elbilar

– En elbil ger en överlägsen körupplevelse och ökar möjligheterna att använda avancerad teknik som förbättrar den totala kundupplevelsen. Det är dock tydligt att övergången till elektrifiering inte kommer att vara linjär, och kunder och marknader rör sig i olika hastigheter. Vi är pragmatiska och flexibla, samtidigt som vi behåller en branschledande position inom elektrifiering och hållbarhet, säger vd Jim Rowan efter att Volvo bara för några veckor sen lovade att hålla fast vid det ursprungliga målet.

Därmed blir förbränningsmotorerna kvar i Volvos sortiment även efter 2030 och på onsdagen visades en ny Volvo XC90 med bensinmotor upp.

Elektriskt långsiktiga målet

Samtidigt försäkrar man att Volvo Cars står fast vid sin långsiktiga ambition om full elektrifiering och bolagets långsiktiga investeringsplan och produktstrategi är fortsatt inriktad på helt elektriska bilar.

Under andra kvartalet i år utgjorde helt eldrivna bilar 26 procent av Volvo Cars utbud. Räknar man med laddhybrider uppgick andelen elektrifierade bilar till 48 procent.

LÄS ÄVEN: Elbilar i stort räckviddstest – så långt kom de bästa och sämsta märkena