Volvos vd Martin Lundstedt går nu ut och kräver att det svenska elnätet byggs ut i ett ökat tempo. Bara för att ladda en eldriven lastbilsflotta på 1 000 fordon krävs ett helt kärnkraftverk.

Volvo ligger i framkant när det gäller att ta fram eldrivna lastbilar och har knipit ungefär halva marknaden. Smolket i bägaren är dock att den svenska elförsörjningen efter flera mandatperioder av rödgrönt styre är i ett bedrövligt skick.

Att Socialdemokraterna och Miljöpartiet drev igenom en nedläggning av hälften av Sveriges kärnkraft och att försöken att ersätta dessa med vindkraft misslyckats, utgör ett stort hot mot just den gröna omställning som dessa två partier sagt sig ha för ögonen.

– När flottan av fordon växer måste även produktionen av el säkras. Som ett exempel kan 1 000 lastbilar komma att kräva en effekt motsvarande en kärnkraftsreaktor, säger Martin Lundstedt, vd för Volvo till Dagens Industri.

Kontraproduktiv klimatpolitik

Elektrifieringen av transportsektorn vars traditionellt dieseldrivna fordonspark stått för en stor del av giftiga och växthusdrivande ämnen i atmosfären kan paradoxalt nog komma att gå i stå till följd av den rödgröna regeringspolitiken. Det är heller inte det enda exemplet på hur den förda klimatpolitiken varit kontraproduktiv.

Även om de elektriska lastbilarna har ökat kraftigt utgör de än så länge endast en liten del av den totala transportfordonsflottan. På Volvo, som är marknadsledande på området, ser man nu en överhängande risk att andelen elfordon förblir liten och att omställningen bromsas upp eller helt tar stopp.

Detta beroende på att det helt enkelt inte finns kraft nog att försörja någon större eldriven lastbilsflotta. Volvochefen Martin Lundstedt uppmanar nu den sittande Tidöregeringen att kavla upp ärmarna och snabba upp processen med att reparera de allvarliga skador på Sveriges elförsörjning som de rödgröna partierna i regeringsställning åsamkat landet.

Politikerna har inte förstått

Lundstedt menar att de svenska politikerna inte verkar ha förstått hur stora investeringar det behövs för att den gröna omställningen inte ska stanna av. Även om de tidigare svenska regeringarna utmärkt sig härvidlag, finns det andra europeiska regeringar som enligt Volvochefen också är värda kritik. Tysklands av Die Grüne genomdrivna totalnedläggning av all kärnkraft i landet är ett exempel.

Om företag som Volvo ska fortsätta att storsatsa på elektrifierade produkter måste staten också dra sitt strå till stacken och se till att det finns tillräckligt med planerbar kraft och ett distributionsnät som håller måttet. Inget av detta finns idag, menar Lundstedt.

Tesla argaste konkurrenten

Volvos argaste konkurrent är Elon Musks Tesla vars lastbilsmodell Semi nyligen visade sig slå Volvos VNR Electric med hästlängder när det gäller räckvidd – 64 mil jämfört med endast 28 mil. Den svenska fackföreningsrörelsen gör dock, trots att man påstår sig vilja främja grön omställning, allt vad den kan för att sätta käppar i hjulet för Tesla.

Enligt Lundstedt behöver Volvo dock inte LO:s hjälp att slå ut sin konkurrent från marknaden. Han menar att räckvidden är en faktor som måste vägas mot lastkapaciteten då fler och/eller större batterier tar plats. Många speditörer vars förare inte kör så långa sträckor föredrar hög lastkapacitet framför lång räckvidd.