En 82-årig man som led av dubbel höftledsfraktur och hade sökt sig till Norra Älvsborgs Länssjukhus (NÄL) tvingades vänta i hela fem dygn utan behandling. Mannen lämnades i princip helt utan smärtlindring och avled kort efter sjukhusvistelsen.

Den 82-årige mannen beskrevs av sin dotter som en väldigt aktiv person och en dag i april 2019 råkade han ut för en fallolycka i vilken han skadades svårt. En sjuksköterska på mannens äldreboende i Trollhättan bedömde att han behövde läkarvård eftersom den ena foten var felställd.

LÄS ÄVEN: Patient tvingades vänta i timmar på felbedömd diagnos – dog

En ambulans tillkallades och mannen transporterades till sjukhuset NÄL i kommunen. Men på sjukhuset skulle vårdpersonalen missbedöma situationen och istället föra honom till en medicinsk avdelning där han tvingas vänta i fem dygn utan någon ordentlig smärtlindring, rapporterar DN (2021-04-19)

Den sjätte dagen gjorde läkarna bedömningen att man borde röntga 82-åringen och resultatet visade två frakturer på höftleden. Mannen opererades dagen därpå och fördes sedan tillbaka till äldreboende.

Men mannens hälsotillstånd hade försämrats kraftigt under sjukhusvistelsen. Det framgår av rapporterna att han både slutade äta och dricka på boendet – en månad efter fallolyckan avled han.

Områdeschef: “Tyvärr uppmärksammades det inte”

Olof Ekre är områdeschef i NU-sjukvården, en del av Västra Götalandsregionen, och han berättar för DN att det inte går att slå fast varför 82-åringen fick fel behandling men hänvisar till att det troligen rör sig om missar i kommunikationsvägarna.

– Det var många personer inblandade. De som kände patienten bäst var inte med när patienten kom till sjukhuset och det var en försvårande faktor. Man har uppfattat situationen ganska olika och det ledde till att man ställde en diagnos som nog var rätt, men missade en annan som var väldigt viktig och allvarlig. Tyvärr uppmärksammades inte det förrän efter flera dagar, säger Ekre.

När Ekre får frågan från DN varför en patient tvingas ligga i flera dagar med smärta utan att få någon hjälp upprepar han att när informationsöverföring pågår i flera led kan personalen mista informationen.

– Det är både den mänskliga faktorn och de informationssystem vi har, som kan lämna en del övrigt att önska, försvarar Ekre.

Vidare framgår det att sjukhuset hela två år efter dödsfallet fortfarande inte har presenterat en utredning om vad som gick fel. Patientnämnden i Västra Götalandsregionen har två gånger fått påminna NÄL om att de ännu inte lämnat in en fullständig rapport om patientens ärende.

NÄL har svarat patientnämnden att verksamheten “tyvärr ligger efter med utredningar, bland annat med anledning av COVID-19”.

LÄS ÄVEN: Äldre kvinna med benbrott tvingades vänta ett halvår på operation