På torsdagen fattade Åklagarmyndigheten beslut om att inte återuppta den nedlagda förundersökningen om Estonias förlisning och inte heller inleda någon ny förundersökning med anledning av de nya fynd som gjorts som indikerar att en explosion eller kollision orsakade olyckan.

Det väckte för några år sedan stor uppmärksamhet när filmare som dykt ned till Estonias vrak i kunde dokumentera hål i skrovet som antydde att fartyget torpederats, sprängts eller kolliderat med någon annan farkost – fynd som motsade den officiella versionen av orsaken till förlisningen.

Krav har sedan dess rests på att en förundersökning om brott ska inledas eftersom mycket talar för att det inte varit fråga om en olycka utan någon form av sabotage. Men nu har Åklagarmyndigheten beslutat att det varken blir någon ny utredning eller något återupptagande av den tidigare nedlagda.

“Inget tyder på kollision eller explosion”

I motiveringen avfärdas hypoteserna kring de nya fynden och man ser därför inget skäl att undersöka om tidigare slutsatser kring förlisningen kan behöva omprövas.

– Baserat på vad som framkommit genom utredningsmyndigheternas åtgärder finns det inget som tyder på att det skulle ha skett en kollision med ett fartyg eller ett flytande föremål och inte heller någon explosion i fören. Inte heller har något annat framkommit som ger anledning att anta att ett brott har begåtts, säger kammaråklagare Karolina Wieslander.

Mängd spekulationer i omlopp

M/S Estonia förliste i Östersjön den 28 september 1994 på väg från Tallinn till Stockholm. 852 människor omkom. En förundersökning om det begåtts något brott i samband med olyckan inleddes men lades ned 1997. Beslutet överklagades i flera omgångar men utan framgång.

Händelsen har omgetts av en mängd spekulationer om mörkläggning, sabotage, hemliga vapentransporter och mycket annat. Samnytt har skrivit ett antal artiklar om Estonia som du kan läsa HÄR.