Trots att en åldring på ett äldreboende tryckte gång på gång på sitt larm för att få personalens uppmärksamhet, tryckte personalen bara bort larmen.

Det var på boendet Solglimman i Öste Göinges kommun som händelsen utspelades för några veckor sen. Nio gånger under en timme larmade åldringen utan att få något svar från ansvarig personal.

 Situationen uppmärksammades av en anhörig som pratade i telefon med åldringen och som till slut tog kontakt med boendet för att påtala situationen.

LÄS ÄVEN: Äldreboende nonchalerade larm i flera timmar – vårdtagare avled

Efter att händelsen utretts på boendet pekar man ut en specifik anställd som ansvarig. Händelsen bedöms som ett allvarligt missförhållande då den äldre inte fick den hjälp som behövdes och dessutom upplevde otrygghet.

Personen i fråga har inte följt de rutiner som finns för hur den mobila enheten som tar emot larm ska skötas, i stället har larmet bara tryckts av.

Inte första gången

Senast i september inträffade en liknande händelse på Solglimman. Även då gjordes en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo. Det ska vara samma person som vid båda tillfällena struntat i att svara på larmen. Personen har nu stängts av från sin tjänst.

LÄS ÄVEN: Hemtjänsten struntade i larm – patient hittades död efter flera dagar

I anmälan till Ivo skriver äldreboendet att ”problematiken snarare varit kopplad till en enskild medarbetare än att det handlat om en osund kultur på arbetsplatsen”.