Den aktuella annonsen föreställde en blå himmel mot vilken ett flygplan avtecknar sig och nedanför texten “Dags att åka hem” som anknyter till den återvandringspolitik som är partiets stora profilfråga. En handfull prenumeranter med annan politisk hemvist än AfS har efter det inträffade hört av sig till DN och hotat med att säga upp sin prenumeration på tidningen
Med en svårgenomtränglig förklaring av hur olika aktörer med namn som SSP (supply side platform) och DSP (demand side platform) säljer, köper och hanterar digitala annonser i media, gör Lydecker gällande att AfS annons med valinformation skulle ha kuppats in genom ett bedrägeri. Men nu ska Bonniers försäljningsdirektör se till att AfS i fortsättningen blockeras i valrörelsen och inte kan nå ut med sitt politiska budskap till väljarna via media.
Exakt hur det ska ske är inte klart men enligt uppgift har Bonniers kallat till krismöte med berörda aktörer för att lösa “problemet”. Tills man hittat en lösning på hur man på ett vattentätt sätt kan stoppa valinformation från vissa partier som ställer upp i valet och endast “säkert annonsmaterial” släpps fram kommer den ifrågavarande annonstjänsten, Bidtheatre, sannolikt att stängas av.
Enligt Lydecker är det som hänt mycket allvarligt. Frågan om i vilken utsträckning det kan ha rubbat förtroendet för Dagens Nyheter hänskjuter han dock till DN:s chefredaktör och ansvarige utgivare Peter Wolodarski att besvara.
Dessa vill AfS med såväl morot som piska förmå återvända till sina hemländer. “Dags att åka hem” är parollen även på de trycksaker med valinformation som partiet delar ut inför riksdagsvalet den 9 september.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.