EU-kommissionen hotar att ta Sverige till EU-domstolen och pressar regeringen att skynda på tillstånd för mer så kallad förnybar, väderberoende el. Sverige anklagas för att inte ha infört EU:s nya tvingande regler i tid – och riskerar för skattebetalarna kostsamma ekonomiska sanktioner. Kritiker varnar för att Bryssel kör över demokratiskt beslutad svensk energipolitik och tvingar fram en större andel oförutsägbar kraft, med ökade risker för instabil elförsörjning och andra problem.
EU-kommissionen meddelar att den hänskjuter Sverige till EU-domstolen (CJEU) för utebliven införlivning av delar av det uppdaterade överstatligt tvingande förnybarhetsdirektivet (RED III). Det som skulle ha införts senast 1 juli 2024 gäller snabbare och förenklade tillståndsprocesser för så kallade förnybara vind- och solkraftsprojekt.
LÄS ÄVEN: Svensk vindkraft nära ”total kollaps”
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
I direktivet ingår också en ”övervägande allmänintresse-presumtion” för vind- och solkraft, vilket i klartext betyder att dessa kraftslag ska förutsättas vara de bästa för samhället, allmänheten, folkhälsan med mera. Det innebär att det ska bli svårare att motsätta sig sådana projekt, med höge trösklar för överklagande och större bevisbörda.
Kommissionen uppger att Sverige trots anmodan inte lovat vidta tvingande införlivandeåtgärder och begär därför att domstolen utdömer finansiella sanktioner enligt artikel 260.3 EUF-fördraget – böter som kommer att drabba de svenska skattebetalarna hårt och undandra resurser från annat såsom utbyggnad av välfärd och infrastruktur. De pengarna hamnar i stället i Bryssel för ändamål som beslutas av kommissionen.

Sverige är inte det enda land som EU-kommissionen nu klämmer åt. Den uppger att överträdelseförfaranden har inletts mot samtliga 27 medlemsländer för bristande eller försenad notifiering av RED III, där vissa delar skulle vara klara 1 juli 2024 och övriga senast 21 maj 2025. Detta i stället för att överväga att det kan vara något fel med RED III när inte ett enda medlemsland kan eller vill implementera direktivet.
Tvingar fram mer väderberoende el – med ökande systemrisker
Den starkaste kritiken handlar om metoden: genom att ge vind- och solprojekt status som ”överordnat allmänintresse” och skriva in snäva tidsgränser pressar EU nationella beslutsprocesser, miljöprövningar och det kommunala självstyret. Det riskerar, enligt kritiker, att åsidosätta lokala beslut och svensk energistrategi som prioriterar styrbar och planerbar produktion (t.ex. kärnkraft) för stabilitet och kontinuitet i elnätet.
LÄS ÄVEN: Vindkraftens kostnader pressar upp elräkningen
RED III-linjen bygger på snabb utbyggnad av vind och sol. Men mer väderberoende kraft ökar kraven på balansering, nätkapacitet och reservkraft. Forskning och branschstudier beskriver hur variabel produktion driver upp systemkostnader (balans- och nätåtgärder) och skapar driftutmaningar när leveransen av effekt faller snabbt. Det är därför inte bara hur många TWh som räknas, utan vilken sorts TWh och hur de kan levereras i rätt ögonblick.
Svensk verklighet: röda siffror och massivt lokalt motstånd
I Sverige har många vindkraftsprojekt visat svag eller obefintlig lönsamhet de senaste åren och mött omfattande kommunalt och folkligt motstånd – med många stoppade eller skrinlagda etableringar. Flera uppmärksammade nedskrivningar, konkurser och fallande intresse från investerare har rapporterats, samtidigt som närboende och kommuner pekar på försämrade boendemiljöer och sjunkande fastighetsvärden.
LÄS ÄVEN: Skenande solkraftsutbyggnad överbelastar elnäten
Kritiker menar att kommissionen kör över det svenska självbestämmandets nationella prioriteringar och kommunala beslut genom att göra väderberoende projekt ”överordnat allmänintresse”. En tvingande förskjutning mot mer variabel kraft skärper kraven på dyr balans- och nätutbyggnad samt reservkapacitet och äventyrar försörjningstryggheten. En dom enligt artikel 260.3 kan innebära kännbara och återkommande ekonomiska sanktioner tills Sverige rättar in sig i ledet och inför reglerna, oavsett vad väljarna i Sverige vill.
EU-kommissionen hotar med domstol och böter för att tvinga fram snabbare tillstånd och större andel väderberoende kraft i Sverige. Regeringen ställs inför ett val: ge efter för Bryssels tidsfrister och ensidiga prioritering av vind/sol – eller ta striden om rätten att låta svensk, demokratiskt beslutad energipolitik styra inriktningen mot mer förutsebar produktion och ett stabilt elsystem.
LÄS ÄVEN: Stora problem när solkraft tar mer plats i energisystemet