När Ursula von der Leyen i söndags landade i Bulgarien, så behövde piloterna inte använda sig av papperskartor. Det säger EU-kommissionens presschef Paula Pinho i ett uttalande, och backar därmed från tidigare EU-uttalanden. Detta efter att EU-kommissionen avslöjats med att sprida falska uppgifter.
Vi tar det från början.
Under söndagen besöker EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen Bulgarien. Och när hennes flygplan ska landa på flygplatsen i Plovdiv, så drabbas det plötsligt av allvarliga GPS-störningar.
Så pass allvarliga störningar att planet cirklar över flygplatsen i en timme, medan piloterna tvingas ta fram en papperskarta för att kunna landa planet med hjälp av den.
Det var åtminstone så dramatiskt som EU-talesmän under söndagen beskrev händelsen, och passade på att skylla problemen på Ryssland.
LÄS ÄVEN: Svenska flygexperter tillbakavisar rysk GPS-attack mot von der Leyen
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
Dementeras av svenska experter
Men under måndagen publicerar den svenska sajten Flightradar24 GPS-data som motvisar de påståenden som EU-kommissionen sprider. Dels påståendet att von der Leyens flygplan skulle ha drabbats av GPS-störningar, men även att det skulle ha cirklat över flygplatsen i en timme innan det kunde landa.

Flightradar24 har tillgång till över 40 000 så kallade ADS-B-mottagare världen över, vilka samlar in data i realtid från flygplan. Och deras omfattande flygdata har bland annat använts för att att utreda flera uppmärksammade flygolyckor.
I sina loggar kan de se att von der Leyens flygplan endast var nio minuter försenat, och att det hade god GPS-signal hela vägen fram till landningen. Påpekas bör att Flightradar24 även har omfattande data för verkliga GPS-störningar över i synnerhet östra Europa.
”Det förekom GPS-störningar”
Nästa vända kommer under tisdagen. Under en pressträff får EU-kommissionens utrikespolitiska talesman Anitta Hipper frågor från journalister om den påstådda incidenten två dagar tidigare. Anledningen är inte minst att Flightradar24 motbevisat EU-kommissionens version av den.
Presschefen Paula Pinho, som står bredvid Hipper, väljer då att svara på frågorna istället.
– Det där är inte nödvändigtvis något för Anitta, säger hon och fortsätter:

– Det vi sade igår och kan bekräfta idag är att det förekom GPS-störningar, men som väl var kunde planet genomföra en säker landning. Det här är information som vi fått från de bulgariska luftfartsmyndigheterna.
Läser upp förberedd text
Paula Pinho svarar inte på en direkt fråga om huruvida det verkligen stämmer att piloterna tog fram en papperskarta för att kunna landa. Istället läser hon upp en förberedd text:
– Under EU-kommissionens ordförandes flygning till Plovdiv, så stördes signalen från den satellit som förmedlade data till planets GPS-navigeringssystem.
– På väg mot Plovdiv, så försvann GPS-signalen. För att säkerställa flygsäkerheten, så föreslog trafikledarna omedelbart en alternativ landningsprocedur med hjälp av markbaserade navigeringssystem. Planets flyginstrument.
Inga papperskartor alltså. Pinho svarar inte på exakt hur lång tid flygningen tog, men att hon tror att den totala flygtiden var ”omkring” en och en halv timme. Något som även det motsäger påståendet om att planet skulle ha tvingats cirkla över flygplatsen i en timme innan landning.
Den här artikeln publiceras efter att Europeiska kommissionens representation i Sverige på eget initiativ kontaktat Samnytt för att påtala gårdagens pressträff.

📣 Gillar du Samnytt?
Om du uppskattar Samnytts journalistik och vill att vi ska kunna fortsätta granska etablissemanget – bli gärna prenumerant!
- Prenumeration: Se våra olika paket – klicka här.
- Swish: Donera valfri summa till 123 083 3350
- Vill du donera på andra sätt? Läs mer här.