Falsk marknadsföring i form av så kallad “greenwashing” misstänks för så många som varannan produkt som säljs med värdeord som “grön”, “hållbar”, “ekologisk”, “miljövänlig” och “klimatsmart”. Påståendena kan alltför sällan dokumenteras och är i många fall direkt vilseledande. Det visar en färsk undersökning som EU:s konsumentmyndigheter gjort.
Frågor relaterade till miljö i allmänhet och klimat i synnerhet har på senare år fått en framskjuten plats på den politiska agendan och än mer så i mediebevakningen. Många konsumenter känner miljöoro och klimatångest och detta är något som många företag fångat upp i sin marknadsföring.
Ibland handlar det om att verkligen göra sina produkter mer miljövänliga och klimatsmarta, men inte sällan exploateras konsumenternas vilja att göra något bra för miljö och klimat med felaktiga och osanna påståenden om produkter. Enligt EU:s granskning syndar uppemot hälften av alla företag på det här sättet.
Konsumentverket: “Allvarligt”
Adna Jetis är jurist på Konsumentverket och säger i en kommentar till Sveriges Radio att den här sortens fusk förekommer för alla sorters produkter men att falsk grön marknadsföring är allra vanligast för produkter som kläder, livsmedel och resor.
Jetis menar att övertrampen är att betrakta som allvarliga eftersom lagen ställer höga krav på att miljöpåståenden ska vara sanningsenliga och kunna styrkas med faktaunderlag.
– Om vaga begrepp som “hållbar” används ska det preciseras vilka miljöeffekter som avses så att konsumenten får en rättvisande bild av produkten och kan fatta välgrundade affärsbeslut, förklarar Jetis.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.