Trots att lagen skärptes för några år sen misstänks hundratals utländska lastbilar köra illegala transporter i Sverige varje dag. Fuskandet är lönsamt för många åkerier och utgör ett problem för svenska åkerier.

Enligt lagen, som skärptes 2018 för att försöka komma tillrätta med problemen, får utländska lastbilar som kommer med en transport till Sverige endast göra tre andra stopp under sju dagar och måste sedan lämna landet. Enligt en ny rapport förekommer dock omfattande problem med illegala transporter på svenska vägar.

– Vi har lastbilar som körde illegalt för åtta år sedan som fortfarande inte följer reglerna och som trots upprepade sanktionsavgifter väljer att stanna kvar i Sverige. Tyvärr är det fortfarande lönsamt för många åkerier att fuska i Sverige, säger Henrik Sternberg, logistikforskare på Iowa State University i USA, till SVT Nyheter.

Enligt Sternberg drabbar fuskandet chaufförernas arbetsvillkor, konkurrensen och miljön. I Cabotagestudien har man kartlagt tusentals lastbilar och identifierat drygt 600 stycken från utländska åkerier som återkommer till Sverige och misstänks bryta mot reglerna.

Fusket innebär ett problem för svenska åkerier, menar Sternberg, då konkurrenter erbjuder transporter för 20-30 kronor billigare per mil genom att inte följa reglerna. Med för få kontroller blir det lönsamt att fuska. Åkerier som åker fast gång på gång fortsätter också att köra då vinsterna är större än sanktionsavgifterna som inte har någon avskräckande effekt.

Den skärpta lagen har inte hjälpt alls.

– Tyvärr har den inte fått någon effekt alls. Lagen skrevs så vagt, säger Henrik Sternberg.