I fjol uppmärksammades glassen Sitting Bull för sitt påstått stereotypiska namn och förpackning. När en ny version av glassen skickas ut till butikerna i höst är det med en ny förpackning.
Kritiker menade att glassen med sitt namn och logga var otidsenlig och förlöjligande av den amerikanska ursprungsbefolkningen. Efter att Triumf Glass utrett saken har man beslutat att ge glassen ett nytt utseende.
LÄS ÄVEN: Frölunda HC tar bort indian efter rasistanklagelser
– Det vi upplevde att folk reagerade mest på var användningen av figuren i kombination med förpackningen. Vi har gjort om designen och tonat ned den kopplingen nu, säger Triumf Glass marknadschef Felix Müntzing till SVT Nyheter.
I juli 2020 sa Müntzing att “tiderna förändras” och att man ser allvarligt på klagomål om att glassen av några kan uppfattas som stötande. Turerna kring glassens namn kom i samband med Black Lives Matters härjningar och attacker mot statyer och namn på gator och platser.
– Vi ser väldigt allvarligt på om folkgrupper känner sig kränkta, berättade Müntzing för SVT.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.