När Markus Jensen-Langseth körde på ett brunnslock med sin nya elbil visste han inte att han skulle få betala för den igen – mer än dubbelt så mycket.

Blott fyra månader efter att Markus köpt sin splitternya MG5 skedde olyckan där han körde på ett löst brunnslock vid ett vägarbete, detta trots att han höll sig under hastighetsgränsen.

LÄS ÄVEN: Priset för att ladda elbilen skenar – Vattenfall: ”Man kan gå”

Ett av hjulen på bilen låste sig och brunnslocket kilade fast sig mellan framhjulet och batteripaketet. Markus stannade bilen och då han backade lossnade locket och han körde hem. Inga varningslampor hade tänts.

Efter att ha lämnat in bilen på verkstad fick han veta att batterilådan var skadad och att batteriet skulle behöva bytas.

950 000 kronor

Kostnaden för batteriet är 709 556 norska kronor och totalt med arbete och delar skulle ingreppet kosta 939 738 norska kronor, motsvarande omkring 950 000 svenska kronor – 2,5 gånger vad bilen kostade.

Då reparationen kostade så mycket fick Markus i stället en ny bil.

LÄS ÄVEN: Elkrisen kan leda till förbud mot elbilar

På MG Norge hävdar man dock att hela batteripaketet skulle behöva bytas ut rör sig om ett missförstånd, och att det borde ha räckt med batterilådan som kostar 17 000 norska kronor plus arbetskostnad.