I och med den stora invandringen från Mellanöstern har också den starka antisemitismen där fått fäste i Sverige. I Malmö, där många elever kommer från den delen av världen, vittnar lärare om att de får frågor om vilken sida av kriget man står på.

Enligt Tilda Malmros, lärare på Söderkullaskolan, är det mycket känslor som kommer fram hos eleverna.

– Nu när vi pratar om källkritik frågar de hur många barn det var som dog i Israel och vem det var som låg bakom explosionen på sjukhuset i Gaza. Det kan ha sett något på Tiktok och vill veta om det är sant, säger hon till TT.

LÄS ÄVEN: VIDEO: Se muslimernas judejakt i Ryssland – ”Allahu akbar”

Då många elever har kopplingar till Mellanöstern finns det en oro för att konflikten ska orsaka mer antisemitism och “islamofobi” i klassrummen.

– Flera lärare har varit rädda för att ta i frågan. Det kan vara en svår balansgång. Man vill varken spä på konflikten eller underminera elevernas känslor, säger Tilda Malmros.

Smittar av sig på hela Sverige

Då konflikten eskalerade i maj 2021 tog Malmö stad fram ett stödmaterial för lärare, vilket blev klart förra hösten och har nu laddats ned av många lärare.

– Konflikten smittar av sig på hela Sverige och det kan bli svårt att hantera. Därför tog vi fram det här materialet, men det är upp till varje lärare att bestämma hur de vill använda sig av det, säger Björn Westerström, lärare och ledare av arbetet vid Malmö stads pedagogiska verksamhet.

“Vi och dem”

Även Tilda Malmros har använt sig av materialet.

– Jag har elever som har släkt i Palestina och då är det klart att det finns ett behov av att prata om det som händer. Några har varit väldigt ledsna och haft ett extra behov av det, säger hon och fortsätter:

– Jag brukar låta det vara känslosamt. Jag går inte in och ändrar på någons uppfattning och berättelse. Samtidigt understryker jag att det finns fler narrativ. Jag berättar om nyanser för att inte stärka känslan kring ett ”vi och dem”.

LÄS ÄVEN: Efter Hamas massmord på judar: Nu utbildas Sveriges lärare… om ’islamofobi’