En lärare på en gymnasieskola i Jönköping uppmärksammas nu för att ha gett sina elever en något udda skoluppgift – att planera ett tderrordåd med kemiska och biologiska stridsmedel. Läraren har stängts av och polisanmälts men enligt polisen är det läraren gjort inte brottsligt.

Det var i fredags som skolledningen på anrika Per Brahe-gymnasiet i Jönköping blev varse att en av lärarna sett det som en del av sin uppgift i att rusta sina elever med kunskaper för framtiden att förkovra dem i konsten att begå terrordåd.

Eleverna uppmanade inte att genomföra några attentat men väl att planera sådana, gärna inbegripande användande av kemiska och biologiska stridsmedel. I uppgiften ingick att planeringen att terrordådet skulle vara ”en politisk manifestation” och poäng på uppgiften gavs utifrån premissen att dådet skulle döda så många civila som möjligt.

– Vi ser mycket allvarligt på det här, säger kommunens utbildningschef Henrik Natt och Dag till lokala Jönköpings-Posten (JP) som uppmärksammar händelsen.

Avstängd men inget brott

Läraren har stängts av tills vidare, utan lön. Tilltaget beskrivs av utbildningschefen som en “omdömeslös skoluppgift”. Det har även polisanmälts. Men enligt polisen har varken läraren eller eleverna begått något brott i planeringen av terrordåden.

– Vi rubricerar ärendet som ”ej brott”, säger Maja Karlsson, kommunpolis i Jönköping i en kommentar till JP.

Om det innebär att läraren kan gå tillbaka i tjänst är i skrivande stund oklart. Utbildningschef Natt och Dag anser, avsett något brott har begått eller inte, att tilltaget var ”extremt” klandervärt.

– Med tanke på omvärldsläget, den förhöjda terrorhotnivån och att vi ska vara extra varsamma så tycker jag att det är extremt omdömeslöst att ge en sådan här uppgift till skolelever, säger han till JP.

Bestörtning bland elever och föräldrar

Det är han inte ensam om att tycka. Föräldrar, elever och andra i Jönköping har reagerat med bestörtning på att sådant här kan förekomma i skolan.

Per Brahe-gymnasiet rektor uppges nu ha varit i kontakt med elever och vårdnadshavare i syfte att lugna ned stämningen. Även lärare och annan personal på skolan ska ha fått särskild information om hur man ska hantera det inträffade.

Läraren ifråga har inte till media och allmänhet velat kommentera turbulensen kring hans udda skoluppgift. I ett samtal med skolledningen ska han dock har förklarat sitt syfte med terrorlektionen. Vilket det ska ha varit vill skolledningen inte berätta.

Hävdas vara ett fall av missuppfattning

På Per Brahe-gymnasiet sprids nu en skadebegränsningsberättelse om händelsen som säger att lärarens skoluppgift till eleverna ska ha varit att beskriva hur ett terrordåd kan undvikas. Enligt den uppgifterna ska eleverna i klassrummet ha missuppfattat uppgiften.

Det är emellertid inte något som Adrian Sjögren, en av de elever som fick uppgiften, vill skriva under på när han intervjuas av SVT. Han beskriver i stället hur han och kamraterna blev ”väldigt chockerade” över uppgiften.

”Ditt mål är att döda många oskyldiga civila”

Inget i hur uppgiften formulerades indikerar heller att så skulle vara fallet. Den lyder inledningsvis ordagrant så här:

”Du är en terrorist som planerar att göra ett politiskt statement genom att släppa ut ett kemiskt eller biologiskt vapen. Ditt mål är att döda många oskyldiga civila för att få igenom ditt budskap”

Skolledningen och Jönköpings utbildningschef lämnar ändå en öppning för att alltsammans kan vara en enda stor missuppfattning.

”Det är möjligt” säger Henrik Natt och Dag till JP men säger samtidigt att han “aldrig varit med om något liknande” tidigare.