Inte nog med att dieselpriserna slår rekordnivåer i januari – nu vill regeringen beskatta miljöbränslen hårdare. Det handlar om E85 och HVO100 som kan kosta hela 30 kronor litern.

Sverige har sedan tidigare ett undantag från EU:s krav på att miljöbränslen ska beskattas. Men regeringen väntar sig inte att få någon förlängning. Därför föreslås nu att etanol/bensin-bränslet E85 får samma skatt som bensin (6,74 kr/l) och att dieselbränslena ED95, FAME och HVO100 beläggs med dieselskatt (4,74 kr/l) från och med den 1 januari 2023.

Med dagens bränslepriser betyder detta att E85 kommer att kosta cirka 23 kronor litern och HVO hamnar på nästan 30 kr per liter. 

Det finns dock ett incitament för bränslebolagen att sälja till lägre pris genom så kallad korssubventionering. Det innebär att bränslebolagen kan tillgodoräkna sig miljövinsten för miljöbränslena och minska inblandningen av dyrt biodrivmedel i vanlig bensin och diesel.

”Miljövänlig” färja med diesel

En färja som marknadsför sig som ”miljövänlig” kördes på naturgas (LNG), men efter att priserna rusat måste man nu köra på betydligt högre andel diesel än vad man tidigare tänkt.

Båten heter Aurora Botnia och trafikerar sträckan Umeå till Vasa. Det är en trevägshybrid och kan köras på både el, naturgas och diesel. 

– Priserna på naturgas har stigit och varit uppe på 180 euro/MWh jämfört med ett år sedan då det låg på 20 euro/MWh. Om vi bara kör på LNG skulle hela vår omsättning gå till bränsle, säger Peter Ståhlberg till SVT.

Skulle Wasaline, som äger färjan, anpassa priserna efter att bara köra på naturgas skulle priserna sexdubblas. Därför körs färjan på mer diesel, åtminstone för tillfället.


– Det här är en prisstörning just nu. När det är fint väder kommer vi kunna köra på mer naturgas. Vintern har också ställt till det men isar som lagt sig tidigt.