Vid en pressträff på fredagen meddelade inrikesminister Mikael Damberg (S) att regeringen ska se över och eventuellt ändra speciallagen om griftefrid för förlista passagerarfärjan Estonia så att Statens Haverikommission kan utföra nya dykningar vid vraket så som men begärt att få göra.
Damberg förklarade att regeringen inte är beredd att helt häva gravfriden för platsen men lätta på reglerna för att möjliggöra en ny haveriutredning som innefattar dykningar på platsen för involverade aktörer. Ministern sade att sådana ändringar kan komma på plats under första halvan av nästa år och att det finns stöd för detta hos en riksdagsmajoritet.
Hål i skrovet upptäcktes
Bakgrunden till att nya dykningar behöver ske är de hål i skrovet som ett team filmare dokumenterade i höstas och som indikerar att haveriet haft andra orsaker än det lossnade bogvisir som är den officiella förklaringen.
Haverikommissionen i Sverige har sedan upptäckten gjordes inlett ett samarbete med finska och estniska myndigheter där man vill att nya undervattensundersökningar ska ingå som en del.
Många frågetecken kring olyckan
Det var den 28 september 1994 som passagerarfärjan Estonia förliste. Av de 989 ombordvarande dog 852 medan 137 kunde räddas. Den efterföljande haveriutredningen var klar 1997.
I den hävdades att det inte fanns några hål i fartygets skrov och att fartyget sjunkit efter att ha tagit in vatten via fordonsdäcket efter att bogvisiret slitits loss. Det är en förklaring som har ifrågasatts av många. Anklagelser har riktats mot regeringen och ansvariga utredare om att ha mörklagt den verkliga orsaken till olyckan.
Bland de alternativa teorier som framlagts finns att Estonia rammades av en ubåt och att sänkningen var avsiktlig, motiverad av att fartyget i lönndom användes för transport av militär utrustning.
Läs tidigare artiklar på Samhällsnytt om Estonia HÄR.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.