För några dagar sen meddelade Pinchos att man blir första större svenska aktör att på nationell nivå satsa på 3D-printat kött. Man lovar att produkten är så pass bra att det kommer revolutionera marknaden och låta köttälskare vara “klimatsmarta”.

Satsningen görs tillsammans med foodtechbolaget Redefine Meat som sedan sedan 2018 beskrivs som banbrytare inom produktion av växtbaserat kött.

LÄS ÄVEN: Burger King överger kött för växtbaserat

3D-printern man använder ska skapa en struktur av protein, smak och fett och resultatet ska vara “slående likt vanligt kött sett till smak, textur och arom trots att ingredienserna består av soja, vete, vegetabiliska oljor, kryddor och torkade grönsaker”.

Vidare hävdar man att samma 3D-printade kött som Pinchos använder, även kallat New Meat, den senaste tiden har adderats på flertalet välrenommerade restauranger runtom i världen.

– Det känns väldigt roligt att kunna erbjuda våra gäster ett hållbart alternativ som vi vet att de kommer att älska. Smaken och texturen i det 3D-printade köttet efterliknar traditionellt kött i väldigt hög grad och jag tror att många köttälskare kommer ha svårt att känna skillnaden när de provsmakar, säger Per Larsson, matutvecklingsansvarig, Pinchos.

LÄS ÄVEN: Italien förbjuder labbodlat kött

– Under de senaste två åren har vi förändrat stora delar av vår meny med ett tydligt fokus på kvalitet och smaksättning. Vi är också ett innovativt techdrivet bolag i grunden och att lansera 3D-printat kött på menyn är bara ett exempel på hur vi fortsätter att driva innovation framåt inom restaurangbranschen. Vi tror att tekniken är ett stort steg för en mer hållbar framtid för matindustrin, säger Patrik Back, vd, Pinchos.