På måndagen läckte uppgifter att Tidöregeringen planerar att göra en tvärvändning och höja reduktionsplikten efter sänkningen vid årsskiftet. Den uppgiften bekräftades vid en pressträff på tisdagen. Reduktionsplikten höjs efter påtryckningar från partier inom samarbetet och samtidigt har SD lyckats få till en skattesänkning för att hålla nere priserna vid pump. Samnytt har talat med SD:s miljö- och klimatpolitiske talesperson Martin Kinnunen för att höra mer om förändringen.

Det var vid årsskiftet som reduktionsplikten för bensin och diesel sänktes till sex procent. Under S-regeringen var den tidigare nivån 30,5 procent för diesel och 7,8 procent för bensin.

Lagen om reduktionsplikt syftar till att minska växthusgasutsläpp från vissa fossila drivmedel genom att blanda i biodrivmedel i fossila bränslen.

Sverigedemokraternas vallöfte om kraftig sänkning av reduktionsplikten levererades vid årsskiftet och resulterade i hård kritik från de rödgröna som framförde att Tidöregeringen såg till att Sverige kommer att missa både EU:s och Sveriges egna klimatmål. 

Efter bara åtta månader kommer en plötslig tvärvändning som har väckt starka reaktioner på sociala medier. I juli nästa år ska reduktionsplikten för bensin och diesel höjas igen – till tio procent.

Men samtidigt sänks skatten på drivmedel för att kompensera hushållen för höjningen och hålla nere literpriset. Bensinskatten sänks 75 öre per liter nästa år samtidigt som dieselskatten läggs på EU:s miniminivå, vilket däremot innebär en höjning med 11 öre per liter.

Skattesänkningarna för att kompensera för höjningen av reduktionsplikten kommer att kosta skattebetalarna omkring 3,7 miljarder kronor nästa år och 5,5 miljarder kronor år 2026.

– Vi har tänkt lyckas med konststycket att både göra det billigare att vara svensk och nå våra klimatmål, berättade energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) vid en pressträff på tisdagen.

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) var även hon stolt över att reduktionsplikten höjs och kallade Tidöpartiernas förslag för en ”gyllene lösning”.

– Inblandningen av biobränslen kan öka utan att priset vid pump höjs, slog Pourmokhtari fast vid pressträffen.

Vidare framförde Pourmokhtari att den nya reduktionsplikten kommer att sänka utsläppen kraftigt och göra att Sveriges klimatåtaganden uppnås gentemot EU.

– Den beräknas sänka utsläppen kraftigt på kort sikt, med en utsläppsminskning på drygt 2,5 miljoner ton fram till år 2030, berättade Pourmokthari.

Vid pressträffen framförde regeringen att förändringen möjliggjorts genom ett nytt EU-regelverk där drivmedelsleverantörerna nu får inkludera el från publika laddstationer i sina utsläppsreduktioner.

Viktigt meddelande

Innan du scrollar vidare och läser vår journalistik gratis har vi ett viktigt meddelande

Samnytt har på grund av minskade intäkter tvingats skära ned på verksamheten och står även inför flera rättsprocesser mot vänsteraktivister. Samnytt har inget statligt stöd och ytterst begränsade reklamintäkter. Vi är helt beroende av våra läsares stöd. Om du vill att vi ska fortsätta existera som tidning ber vi om din hjälp.

Ägna en minut åt att bli prenumerant! Klicka HÄR för att välja prenumerationsnivå eller swisha valfritt belopp: 123 083 3350, så hjälper du till i kampen mot etablissemanget.

Tidöpartier ställde krav

Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna har under dagen varit oerhört stolta över att presentera nyheten att reduktionsplikten höjs. Återigen kan partierna stoltsera med så kallat klimatarbete och att följa EU:s mål.

Samtidigt har Sverigedemokraterna tvingats hantera en svekdebatt där många på sociala medier har reagerat över nyheten eftersom att ordet reduktionsplikt klingar väldigt negativt hos partiets väljare. Det har uttryckts frustration och påståenden att SD lägger lägger sig för lätt i förhandlingarna med övriga partier inom Tidösamarbetet.

Samnytt har talat med SD:s miljö- och klimatpolitiske talesperson Martin Kinnunen för att höra mer om förändringen. Kinnunen berättade att det är hårda förhandlingar med övriga partiers linje i frågan och samtidigt en överstatlighet från EU som pressar Sverige.

– Man får försöka förstå att i grunden så försöker vi navigera i ett system som påverkas väldigt mycket av överstatlig lagstiftning. Sedan har vi dessutom ESR-förordningen som kräver olika saker från Sverige och som partier i samarbetet har tryckt på att det här måste vi kunna åstadkomma bättre.

– Det här är ju en bra överenskommelse då den ger båda delar. Den ger sänkta drivmedelspriser för medelkonsument och den ger också bra möjligheter att uppnå ESR-kraven och uppnå vad EU-lagstiftning föreskriver vad gäller utsläpp fram till 2030.

Socialdemokratisk reduktionsplikt

På frågan hur det kommer sig att förändringarna, som närmast liknar en berg- och dalbana, kommer inom åtta månader svarar SD-toppen att man måste skilja på målen och medlen.

– Målet som vi presenterade i valrörelsen var att sänka drivmedelspriserna. Medlet som vi ville använda var ju att sänka reduktionsplikten kraftigt och det har vi gjort.

Kinnunen vill att SD:s väljare ska se vad partiet hittills åstadkommit trots stark press från övriga samarbetspartier. Men även vad verkligheten skulle vara om Socialdemokraternas reduktionsplikt hade levt vidare.

– Den nya reduktionsplikten som presenterades idag är fortfarande en radikal sänkning mot den gamla som fanns innan valet. Då hade vi haft en reduktion på 40 procent och vid årskiftet hade den höjts till en bit över 40 procent. Så att det är en avsevärd minskning.

– Den nya reduktionsplikten är också annorlunda eftersom att den inkluderar el, vilket innebär att tio procent i den nya reduktionsplikten motsvarar mindre inblandning än vad tio procent i den gamla hade gjort.

Vissa prioriterar EU först

I intervjun tydliggör Kinnunen att SD under förhandlingarna med Tidöpartierna har varit den starkaste rösten för sänkta drivmedelspriser. Detta medan andra partier istället haft fokus på klimatarbete och att navigera sin politik efter vad EU kräver.

– Vår prioritering i de här förhandlingarna var att åstadkomma sänkta drivmedelspriser och andra partier hade ingångar att åstadkomma minskade utsläpp.

Kinnunen är trots det senaste dygnets hastiga ryktesspridning om höjningen ändå nöjd med vad partierna har kommit överens om. Detta eftersom att samtliga partier i samarbetet har säkrat det som var viktigt för respektive parti.

– Så den deal som presenterades idag är båda sakerna helt enkelt. Medelkonsument av drivmedel får sänkt pris och en utsläppskalkylerna som rapporteras till Europeiska unionen kommer att redovisa minskade utsläpp till följd av detta.

”Aldrig någonsin i svensk historia”

SD-toppen är också noga med att tydliggöra att partiet även sett till att de automatiska uppräkningarna av skatt är borta.

– Vi säkerställer utöver detta också att de automatiska uppräkningar av skatt 25 och 26 är borta. Det här är uppräkningar som folk inte tänker på som en skattesänkning men vi har fortfarande tvingats kriga för att nolla de här uppräkningarna i varje budget.

– Vi har aldrig någonsin i svensk historia haft en regering som sänkt drivmedelspriserna som vi har lyckats åstadkomma den här perioden. Givet våra mandat i det här samarbetet är jag nöjd med vad vi har kunnat åstadkomma.

Billigare att köra bil 2025

Att bränslepriserna skulle ligga kvar vid dagens nivåer är högst oklart oavsett utlovade skattesänkningar från regeringen. Detta eftersom att det även beror på flera andra faktorer som exempelvis världsmarknadspriset.

Kinnunen har under dagen varit noga utåt mot media att han inte kan garantera något rörande priset. Däremot hävdar SD-toppen att dagens förslag rörande höjningen av reduktionsplikten inte kommer att driva upp priserna vid pump.

– Jag förstår att man undrar vad politikerna håller på med. I grunden så är det EU-regelverk som partier vill navigera kring och vi är ändå nöjda med att vi kan åstadkomma sänkt pris vid pump i allmänhet. För en medelkonsument kommer det att bli billigare köra bil från och med årskiftet och även efter 1 juli.

Om kritiken mot bränslet

Ofta kritiseras även reduktionspliktens bränslesammansättningar för öka förbrukningen men även att vissa fordon tar skada. Den kritiken är något som Kinnunen är medveten om men han är inte övertygad att det är på det sättet. Istället avfärdar Kinnunen det hela som åsikter som inte är underbyggda med forskning och han hänvisar bland annat till biltillverkare som inte håller med i kritiken.

– Det är en rörig diskussion och det är många som har åsikter men om man ska titta på den forskning som finns så är energiinnehållet som kommer blandas i dieseln inte lägre. Så att det finns egentligen inget vetenskapligt belägg för att det kommer bli sämre för motorerna eller sämre vad gäller förbrukning så att det kommer märkas på något sätt för en dieselbilist.

– På bensin blandas det i etanol och etanol har lägre energiinnehåll så att det kommer på marginalen, knappt märkbart, men på marginalen kommer förbrukningen att öka något. Men skattesänkningen kommer mer än väl att kompensera för det. Det kommer bli billigare per kilometer man kör med sin bil under hela 2025 än jämfört med 2024.

Se regeringens pressträff om höjningen av reduktionsplikten:


LÄS ÄVEN: Nya EU-avgifter kan driva upp bränslepriserna till 40 kronor litern