På nätet bedriver Socialdemokraterna en trollfabrik för att smutskasta oppositionen med särskilt fokus på Kristdemokraterna och partiledare Ebba Busch. Det hävdar Christian Carlsson, ordförande för KD i Stockholms stad.

Våren 2020 lanserades Facebooksidorna “Samtidigt i Sverige” och “Sverige inför verkligheten”. Bakom den första står egentligen Socialdemokraternas mediebolag Aktuellt i Politiken medan den andra drivs av Tankesmedjan Tiden som är delägt av partiet, LO och ABF.

Satsningen är en del av Socialdemokraternas så kallade motoffensiv mot vad man påstår är högerns kraftsamling.

– Vi ser att högern mobiliserar. De mediesatsningar som vi ser nu är ämnade att bädda för en högerregering 2022. Då behöver socialdemokratin och vänstern visa på alternativen. Det är helt avgörande att vi som är medieaktörer på vänstersidan lyckas erbjuda intressanta och relevanta format under den här perioden. Det är viktigt både internt i rörelsen och i förhållande till väljarna, sa Daniel Färm, tidigare chef för Tiden som nyligen blev vd för AiP, till DN vid årsskiftet.

LÄS MER: Så ska vänstern motarbeta högerns medieprojekt

Många av inläggen är riktade mot oppositionen och KD-ledaren Ebba Busch. Vissa inlägg sponsras med pengar från Socialdemokraternas underorganisationer för att nå en bredare publik.

I ett av inläggen i fråga står: “KD:s feminism är som Ebba Buschs husaffärer. Tvivelaktiga.”

Totalt har man lagt en halv miljon kronor på att marknadsföra inlägg från ”Sverige inför verkligheten”. Motsvarande siffra för ”Samtidigt i Sverige” är 281 364 kronor. Det är Per Gudmundsson på Bulletin som står för det initiala avslöjandet om trollfabrikerna.

– Vi vill nå ut till fler väljare som är intresserade av svensk politik utifrån en socialdemokratisk horisont. Vi behöver hela tiden förnya uttryckssätt och sätt att sprida journalistiken. Jag är stolt över att vi gör det här, säger Daniel Färm till Expressen.

Totalt uppges Socialdemokraterna att vara störst bland politiska partier i Sverige när det gäller sponsrade annonser och marknadsföring på sociala medier sedan mars 2019 har partiet lagt nästan 2,5 miljoner kronor bara på annonser på Facebook.

Smutskastning och näthat

Kampanjen anklagas av KD Stockholm för att sprida smutskastning och näthat mot Ebba Busch.

– Man försöker sätta en felaktig bild av vår politik, brunsmetar och har försökt påverka bilden av Ebbas husaffär som är en pågående rättsprocess. Det är inte en helt okontroversiell kampanjmetod från ett regeringsparti och vi kände att vi behövde säga ifrån. Väljarna förtjänar att veta om det här, säger Christian Carlsson, ordförande för KD i Stockholms stad.

Färms svar är att det är “trams” och att det man ägnar sig åt är att bedriva samma slags journalistik som tidigare bara via nya kanaler och uttryckssätt.