Sveriges Radio har gjort ett inslag från Stockholmsförorten Hässelby, som rymmer flera problemområden, eller ”utsatta områden” som politiker gärna kallar dem. Men i Hässelby bor även en hel del svenskar i villaområden, medan invandrarna är koncentrerade till miljonprogrammen. Det finns även två olika skolor som skiljer områdena – en vid villaområdet där svenskarna går medan en annan där invandrarna går. Statsradion har begett sig dit och försökt sälja in ”social ingenjörskonst” och idén att svenska elever ska tvingas gå till invandrarskolan för att hjälpa till med språkutvecklingen.
– Det är en ganska sjuk begäran, svarar en svensk tonårstjej.

I ett inslag för Sveriges Radio P1:s Studio Ett har den prisade statsreportern Katarina Gunnarsson genomfört intervjuer med både personer med invandrarbakgrund och svenskar i den västra Stockholmsförorten.

Det skiljer bara 400 meter mellan stadsdelen Smedshagen – en del av Hässelby gård som är känt under smeknamnet ”Arabdalen” – och ett villaområde på andra sidan Lövstavägen.

LÄS ÄVEN: SD-toppens krav: ”Segregation tills återvandringen är genomförd”

En mamma i villaområdet berättar för statsreportern att det inte längre är tryggt. Att de tvingas välja andra bussar när det är stökigt och att man alltid måste hålla ett öga över axeln. Enligt henne kommer det inte på fråga att sätta sina svenska barn i den invandrartäta skolan på andra sidan stora vägen, och hon har ett tydligt skäl. Hon vill inte att barnen ska riskera att hamna i problem, ta efter deras brytning och slang eller uppslukade av kriminella nätverk.

LÄS ÄVEN: 800 bombdåd senare – svenskar söker skydd på Åland

Mamman får även frågan hur hon tror att det blir om politikerna tvångsblandar eleverna i området för att bryta segregationen. Hon menar då att svenska familjer kommer att flytta eller placera sina elever i friskolor utanför området.

Gängvåldet med bombdåd drabbar nu även Hässelby villastad. Foto: Polisen

SR pratar med ”fucking bror wallah”-gäng

I inslaget får lyssnarna höra hur det låter i de invandrartäta delarna av Hässelby på andra sidan Lövstavägen – områden som polisen klassar som problematiska.

LÄS ÄVEN: Flickor kallas ”svennehoror”, bombdåd, könskrig och politikernas svek – möt barnfamiljerna som lämnar

SR spelar upp en ljudupptagning från platsen, där reportern pratar med ett tjugotal ungdomar i ett gäng som bryter på svenska och pratar på följande sätt med varandra:

– Fucking bror wallah (svär vid Allah).

– Din gahba (hora på arabiska reds. anm.) håll käften.

– Yalla.

Genrebild gäng i Hässelby från rapvideo. Faksimil Youtube

I ett samtal med reportern kan ungdomarna inte helt förstå varför svenska familjer håller sig borta från området där de bor. Områden som under många år har präglats av gängkriminalitet – däribland narkotikahandel, skjutningar och bombdåd. Istället menar gänget att polisen ”trakasserar” dem.

Gänget säger att de misstänker att svenskarna har hört dåliga saker och tror att de ska bli ”robbade” (rånade, reds. anm.) – något de menar inte händer. Samtidigt medger gänget att de ibland gillar att ”göra lite dumheter”.

– De tror vi är kriminella fast vi är inte det. Vi är bara ungdomar som vill ha kul ibland.

– Vi kan göra lite dumheter då och då förstår du.

– De kan vara rädda för att deras barn ska gå i den här skolan och för att vi kanske robbar dem.

Genrebild gäng rapvideo från Hässelby. Faksimil Youtube

SR: Åk till invandrarskolor och lär ut språket

Statsreporter Katarina Gunnarsson luftar den sovjetiska idén att tvångsblanda befolkningen för två svenska tonårstjejer i stadsdelen. Detta genom att istället använda ordet ‘”social ingenjörskonst” och sälja in upplägget att blanda elever från ”resursstarka områden” och ”utsatta områden” – för att det ska bli bättre med språk och språkutveckling som hon säger.

– Jag ser den goda tanken, men sedan tänker jag att det är en ganska naiv syn på det. Att man ser det goda som kan hända men man låtsas att man inte ser det negativa som kan hända för det är ganska stor risk, svarar en av de svenska tonårstjejerna och fortsätter:

LÄS ÄVEN: S-topp vill ”tvångsblanda” i Sverige – bor själv i Danmark

– Att om man blandar här så kan de här villabarnen hjälpa de här utsatta barnen men det kan ju också bli tvärtom att de dras med ner. Det är inget jag vill riskera, det är inget jag kan kräva av andra att de ska riskera.

LÄS ÄVEN: Bussa de dysfunktionella eleverna från orten till politikernas arbetsplatser – inte till våra barns

Men statsreporter Katarina Gunnarsson, som gärna använder uttrycket ”social ingenjörskonst”, nöjer sig inte med det svaret.

Hon föreslår i stället att villabarnen ska komma till invandrarskolan och hjälpa eleverna med språket och språkutvecklingen – som någon sorts nationell skyldighet efter att landets politiker, med hjälp av etablissemangsmedier, släppt in migranter i landet under många år och helt tappat kontrollen.

– Man skulle kunna tänka sig att villabarnen… att de kommer till den här skolan där nästan alla har utländsk bakgrund och hjälper med språket och språkutvecklingen, säger SR-reportern till tonårstjejerna.

– Det är en ganska sjuk begäran att någon som har det bra, eller gör bra ifrån sig i skolan, också ska ha en skyldighet att hjälpa andra elever. Det är en god tanke, men det är inget man kan begära av folk – att någon ska riskera sina betyg och sin egen säkerhet för att hjälpa andra. Vems ansvar är det, frågar tonårstjejen.

Statsreporter Katarina Gunnarsson prisas av Expressen. Foto: Pressbild Anna-Karin Nilsson

S-kommun tvångsflyttar elever

Missa inte Samnytts reportage om Socialdemokraternas upplägg i Sandviken, där svenska elever tvångsflyttas till en invandrarskola för att användas som integrationsverktyg.

LÄS ÄVEN: Varför lever aldrig arkitekterna i sitt eget sociala experiment?