EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyens flygplan utsattes för en rysk GPS-attack när hon i helgen landade i Bulgarien, hävdar EU-kommissionen. Falskt! säger experterna bakom den svenska sajten Flightradar24, som har omfattande data från flygningen.
Det är under söndagseftermiddagen som Ursula von der Leyen flyger från den polska huvudstaden Warszawa till Plovdiv i Bulgarien. Där besöker hon bland annat den bulgariska vapenfabriken VMZ Sopot, som inte minst tillverkar artillerigranater.
LÄS ÄVEN: von der Leyen: EU har ”ganska exakta planer” för trupp till Ukraina
Att hålla igång vapenproduktionen är avgörande för det proxykrig mot Ryssland som västmakterna utkämpar i Ukraina. Så besöket på landets största vapenfabrik är ett naturligt inslag för EU-toppen.

Rysk GPS-attack
Men när von der Leyens privatplan ska landa på flygplatsen i Plovdiv, så slås plötsligt GPS-navigeringssystemet ut. Flygplanet tvingas flyga i cirklar över flygplatsen i en timme, innan piloten till slut beslutar om att landa manuellt med hjälp av en papperskarta.
– Det förekom GPS-störning, men planet kunde ändå genomföra en säker landning i Bulgarien, säger en talesman för EU-kommissionen till Financial Times i ett uttalande som fortsätter:
– Vi har mottagit information från de bulgariska myndigheterna om att de misstänker att detta berodde på flagrant rysk störning.
– Vi känner givetvis till och är vana vid hot och kränkningar, vilka är vanliga inslag i Rysslands fientliga agerande.
Så lyder åtminstone EU:s version av söndagens flygning. Och den har gett upphov till resonemang i Nafo-kretsar om att Ryssland försökte mörda von der Leyen, och att EU på något sätt borde hämnas.
Dementeras av flygexperter
Men denna officiella konspirationsteori ifrågasätts nu av de flygexperter som står bakom den svenska sajten Flighradar24.com. Flightradar24 har tillgång till över 40 000 så kallade ADS-B-mottagare världen över, vilka samlar in data i realtid från flygplan.
I ett inlägg på det sociala mediet X, skriver Flightradar24 att Ursula von der Leyens flygtur från Warszawa till Plovdiv tog en timme och 57 minuter, endast nio minuter längre än planerat. Det motsäger uppgiften om att flygplanet tvingades flyga i cirklar i en timme, innan landningen.
Dessutom påpekas att GPS-signalen för flygplanet var god, från dess att flygplanet lyfte, fram till landningen.

Flightradar24 skriver i ett separat inlägg att de har bra koll på GPS-störningar i Europa, och att de har en särskild karta där de dokumenteras. Omfattande störningar förekommer, inte minst längs gränsen mot Ryssland, men Ursula von der Leyens plan drabbades inte av dem.
Flightradar24 har i brittisk media beskrivits som en ”auktoritet” inom sitt område, och har bland annat anlitats för att hjälpa till att utreda flera uppmärksammade flygolyckor.