Det är Sveriges skattebetalare som tar notan när ett av världens rikaste länder ställer om till mer miljövänliga bilar. Det hävdar Skattebetalarnas förening.

I en debattartikel som publicerades av Expressen på lördagen skriver Johan Gustafsson, slöseriombudsman i Skattebetalarnas förening att försäljningen av elbilar ökade med nästan 50 procent förra året. Vid sidan om ökningen har det även uppmärksammats att var tredje elbil som säljs i landet därefter exporteras vidare till Norge inom ett år.

Den här utvecklingen innebär att var tredje krona av de närmare 300 miljoner som betalades ut i stöd till miljöbilar förra året gick till klimatomställningen i Norge. Samtidigt som problematiken att bilarna försvinner är tydlig väljer regeringen att fortsätta på samma spår och till och med skala upp stöden för miljöbilar.

LÄS ÄVEN: Stark kritik mot regeringens höjning av bränsleskatten

Gustafsson skriver att regeringen under det kommande året räknar med att över 1,2 miljarder skattekronor kommer att betalas ut i klimatbonusar till nya miljöbilar. Det i sin tur innebär att nästan en halv miljard skattekronor går till miljöbilar som inte ens stannar kvar i landet.

Betalar för ett av världens rikaste länder
Nu efterlyser Skattebetalarnas förening en förändring där skattebetalarnas pengar satsas där de kommer att göra störst nytta för klimatet istället för att slösa bort pengarna i symboliska åtgärder som inte har någon större effekt på klimatet. Gustafsson menar att det inte är rimligt att skattebetalarna både står för sin egen klimatomställning och samtidigt även bidrar till att ställa om grannlandets i väst som genom export av olja och gas har blivit ett av världens rikaste länder.

Tickande bomb
Det finns ytterligare en problematik och det handlar om en inbyggd kostnadsexplosion i den nya fordonsbeskattningen. Regeringen hävdade tidigare att det här systemet skulle vara självfinansierande eftersom bilar med höga utsläpp skulle finansiera bidragen till miljöbilarna. Det går inte ihop enligt Gustafsson, istället kommer landets skattebetalare få skjuta till mer och mer pengar för att miljöbonusen ska gå runt när nu ännu fler väljer att byta till elbil.

Orimlig utveckling
Vid köp av en ny elbil mottar man 60 000 kronor i bidrag från skattebetalarna. I dagsläget är mer än var tionde bil som säljs en elbil och det ökar i rask takt. De flesta fordonstillverkare fokuserar allt mer på elbilsmodeller. Gustafsson förutspår därför att med dagens nybilsförsäljning kommer också notan för elbilsbidragen inom några år riskera att landa på över 20 miljarder kronor. Det är dubbelt så mycket som hela miljöbudgeten och därför måste man skrota skattebetalarnas bidrag med 60 000 kronor till varje elbil.