Sverige har tidigare klarat sig utan att anpassa reklam och erbjudanden efter islam och muslimers religiösa högtider. Detta är dock något som statsmedia vill ändra på. Deras senaste reportage om matvarujättarnas svaga intresse för ramadan-reklam är enligt kritiker ett sätt att skapa uppvigling kring ett problem som tidigare inte existerat.

I SVT:s reportage hävdas att de stora matvarukedjorna inte uppmärksammar ramadan tillräckligt i sina reklamblad. Artikeln, med titeln ”Svagt intresse för ramadan-reklam hos matvarujättarna” spekulerar kring att företag som Coop, Lidl, Ica och Willys missar intäkter genom att inte marknadsföra specifikt för ramadan och att de skulle offra den ekonomiska vinsten för att ”inte stöta sig med islamofober”.

LÄS ÄVEN: SVT: Spotifys användare lyssnar för mycket på manliga artister

Matjättarna har dock erbjudit extrapriser på ramadan-relaterade produkter, dock på ett sätt som är inkluderande även för andra konsumenter som inte deltar i det månadslånga muslimska fastandet. Lidl valde till exempel att använde slogan “Njut av världens mat” för sina ramadan-erbjudan, medan Willys använde rubriken “Världens fest”. 

Lokala ramadan satsningar

Matvarujättarna har även framhållit att de faktiskt gör särskilda satsningar i utvalda butiker.

– Vi har inga centrala satsningar på ramadan i år, men vi vet att det är många Ica-butiker som gör egna satsningar i samband med högtiden, säger Christina Lucas, pressansvarig på Ica.

Ett exempel på en ICA butik som gjort en lokal satsning på ramadan är ICA Maxi Välsviken, som laddade upp sin butik med halal-varor och rabatterade varor märkta med “eid al-fitr”. Inför muslimernas festhögtid marknadsförde de eid och varorna på sin Facebook-sida:

LÄS ÄVEN: Sverige marknadsförs som arabernas och muslimernas hem på TikTok

Räcker inte anser islamaktivist

I SVT:s reportage lyfts David Khabbazi, vd för byrån “The Social Few”, fram för att hävda att detta sätt att kommunicera på “inte är helt optimalt” utan att det behövs göras ännu mer för att muslimer ska känna sig tillräckligt inkluderande. Han spekulerar även att det verkar finnas en rädsla hos matjättarna för att göra fel och skrämma andra kundgrupper genom att specifikt uppmärksamma ramadan. 

Enligt Khabbazi räcker det inte med att ramadan uppmärksammas lokalt i butikerna utan att det behöver göras nationellt. Annars menar han att matjättarna “visar på bristande insikt om konsumenterna.” Han påpekar att minoritetsgrupper, i detta sammanhang muslimer (som är en grupp på närmare 2 miljarder människor), finns överallt i Sverige och inte bara i vissa områden och att det därmed  är en fråga om “okunskap” att matjättarna inte marknadsför ramadan nationellt. 

LÄS ÄVEN: Vänsterradikal rasforskare bekräftar pågående ”folkutbyte”

SVT kritiseras för uppvigling

Josefin Utas, en kritisk röst i debatten, kommenterar på sin Facebook-sida att SVT bedriver uppvigling genom att granska reklamblad efter religiösa budskap i ett av världens tidigare mest sekulära länder. Hon menar att SVT agerar som en politisk aktör eller särintresse för andra människors intressen där handlarna inte längre får göra fria val utan måste anpassa sig efter det som SVT tycker är politiskt korrekt.

Utas påpekar att detta inte leder till tolerans, respekt, fred och jämlikhet, utan snarare till splittring, agg, hat och stark segregation. Hon ifrågasätter och undrar om detta är SVT:s långsiktiga mål – att skapa ett samhälle där människor med olika bakgrund kämpar mot varandra om makt, utrymme och synlighet.

Även på Twitter tycker man det är märkligt att skattefinansierade Public Service skuldbelägger matvaruhandlare för att inte ha tillräckligt med reklam för islam och muslimer i ett sekulärt land som Sverige:

LÄS ÄVEN: SVT:s nya omskrivning av korankravallerna: ”påskbråk”