De traditionella medierna får allt svårare att hitta kompetenta personer som vill arbeta hos dem. Det visar en kartläggning som journalistfackets organ Journalisten har gjort. Särskilt impopulärt är det att jobba på de redaktioner som ägs av Bonnier.

Sommar och semestertider stundar och landets medieredaktioner behöver rekrytera ett stort antal vikarier. Men intresset att jobba för “gammelmedia” är idag svalt och många tjänster riskerar att stå vakanta när de ordinarie medarbetarna tar ledigt.

Under flera år har medieredaktionerna sett hur allt färre söker de utlysta tjänsterna. Och lägst är intresset att arbeta på de medier som ägs av Bonnier News där bland annat Dagens Nyheter, Expressen, Göteborgs-Posten och Sydsvenskan ingår.

25 procent färre ansökningar bara senaste året

Enligt bemanningsföretaget Marieberg Media som sköter rekryteringen till de medier som ingår i Bonniekoncernen har ansökningarna rasat med 25 procent bara det senaste året. Även inom broadcasting har Bonnier stora problem – på TV4 har numera hälften av de som söker jobb på kanalen varken rätt utbildning eller tidigare erfarenhet.

Men även medier utanför Bonniergruppen, såsom Mittmedia, har minskat kraftigt i attraktionskraft som arbetsgivare. Det handlar heller inte bara om semestervikarier.

Det har också blivit allmänt svårare för redaktionerna att hitta kompetenta journalister. Man tvingas därför anställa personer med lägre kompetens för att fylla sina vakanser.

Pressar anställda att inte ta ut semester

Krisen är nu så allvarlig att redaktionsledningarna börjat pressa de anställda att inte ta ut den semester de har rätt till. Elsa Falk är verksamhetschef på Marieberg Media och förklarar läget i en kommentar till Journalisten:

– Vi är bekymrade. Vi får färre och färre ansökningar till sommarvikariaten och det är en betydande minskning jämfört med förra året, framför allt ute i landet, men vi har också svårt att hitta kvalificerade vikarier i Stockholm.

I ett försök att lösa problemet uppvaktar mediehusen nu elever på journalistutbildningarna och försöker övertala dem att avbryta utbildningen. Men även det rekryteringsunderlaget minskar då ansökningarna till journalistutbildningarna också har minskat. Yrket har inte längre samma attraktionskraft som tidigare.

Varför intresset att arbeta som journalist på “gammelmedia” minskat så drastiskt ges inga svar på i tidningen Journalistens kartläggning.