Egypten kan komma att kräva upp till en miljard dollar, över 8 miljarder kronor, i kompensation för krisen i Suez-kanalen orsakad av skeppet Ever Given. Men landet har inte specificerat vem som anses vara skyldiga att betala.

Osama Rabie, ordförande och VD för den statsägda kanalen, sa att siffran baseras på intäktsförluster, kostnad för maskiner, utrustning och de 800 personer som fick loss fartyget.

– Vi kommer kräva en rimlig summa, sa Rabie. Vi har sparat dem så mycket pengar genom att rädda skeppet utan större skador eller förluster. Hela skeppet kunde gått förlorat, förklarade han vidare.

Det 200 000 ton tunga skeppet kom slutligen loss i måndags, sex dagar efter att det fastnade i sidan på kanalen. Händelsen orsakade en kris inom den internationella fartygstransportsektorn och hindrade handel för över 90 miljarder kronor dagligen, samt skapade en kö på 422 transportfartyg som ville passera. Myndigheter sa att kön skulle vara borta på lördag men trafikstockningen kan få långsiktiga konsekvenser för hamnar och leveranskedjor världen över.

Kan hålla kvar skeppet

Rabie sa att han hoppas på en uppgörelse om kompensation inom ”två till tre dagar” men om inte kan de hålla kvar skeppet norr om Suez-kanalen, där det för närvarande kontrolleras av underhållspersonal.

– Antingen kommer vi överens, eller så tar vi det till domstol, sa Rabie. Och väljer de domstol kommer vi hålla kvar skeppet, avslutade han.

Samtidigt pågår även en undersökning över vad som skedde vid haveriet. Det finns, liksom på flyg, en ”svart låda” som spelar in samtal och annan diagnostik som kan ge ledtrådar till vad som gick fel.

– Vartenda ord från kaptenen, allt om maskinerna, styrningen – allt spelas in, sa Rabie.

Starka vindar har tidigare uppgetts vara orsaken men mänskliga eller tekniska fel undersöks också. Suez-kanalen sa att de själva inte kan skyllas för detta, trots att två av deras personal var ombord skeppet när det körde fast.

Oklart ansvar

Händelsen har satt ljuset på komplexiteten i frakter till havs. När incidenten inträffade ägdes båten av ett japanskt företag, chartrat av ett taiwanseiskt konglomerat, sköttes av tyska operatörer, seglades av indiska medborgare, är registrerat i Panama och passerade i Egypten.

Brian Schneider, en högre chef vid försäkringsdelen på Fitch Ratings tror att försäkringskostnaden hamnar på några hundra miljoner dollar, eftersom skeppet inte behövde lastas av. Suez-kanalens administration bör fokusera på skadorna på kanalen och räddningsoperationen, menar han.