Liksom i övriga västvärlden har de traditionella medierna i Australien problem. Under pandemin har dessa pressats än mer då annonsintäkterna rasar. Detta vill den australiensiska regeringen lösa genom att ta betalt av nätjättar som Google och Facebook för att de ska få dela och länka mediernas nyheter.

Det är just sociala medier många av annonsörerna överger medierna för. I princip handlar förslaget om en länkskatt som nätjättarna måste betala för förhandsvisningar av länkinnehåll från nyhetssajter.

– Det handlar om värdet av journalistik och värdet av medier i en demokrati, säger kommunikations- och kulturminister Paul Fletcher.

Jämna ut spelplanen

Under flera år har landets regering försökt förmå företag som Google och Facebook att frivilligt betala för vad de tjänar på informationen de samlar, utan resultat.

I juli ska regeringen presentera förslaget som man menar syftar till att jämna ut spelplanen och ”säkerställa ett konkurrenskraftigt medielandskap” samt behålla arbetstillfällen inom journalistiken.

Hur det hela ska gå till rent konkret, och hur mycket man kommer tvinga företagen att betala, är i dagsläget oklart.

Krav har lett till utebliven nyhetstjänst

Sedan tidigare har Frankrike framfört liknande krav och i länder som Danmark och Spanien erbjuder Google inte sin nyhetstjänst då man inte velat gå med på kraven.