Läkaren larmades till en person med misstänkt covid-19 men åkte till en annan person på fel adress utan att märka att något var fel. Nu har en lex Maria-anmälan gjorts till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Det var en läkare från Falck Läkarbilar Skåne som i början av mars skulle besöka en patient med covid-19-symptom. På plats efterfrågade man inte någon slags identifikation och fyllde i fel persons journal. Det var först då en anhörig uppmärksammade vad som skett som misstaget uppdagades.

I anmälan till IVO står bland annat att konsekvensen för personen blev “fördröjd tid till vård och behandling” då läkaren aldrig dök upp. I stället larmade patienten själv ambulans och sökte sjukhusvård.

Rutiner frångicks

Enligt Josefine Cederblad, verksamhetschef på Falck Läkarbilar Skåne, var anledningen till misstaget att bokningen av hembesöket skedde via en person som inte träffat patienten, exempelvis 1177, SOS, eller via Region Skånes larmcentral, och att den sjuke inte befann sig på sin hemadress.

“Vid läkarbesöket har man inte varit uppmärksam på angivet namn på dörren. Samtidigt väntade patienten som blev undersökt på ett besök av sjukvårdspersonal och reagerade därför inte när läkare och undersköterska anlände”, skriver Cederblad i ett mejl till Sydsvenskan.

Vid hembesök är dock företagets rutin att registrera hur patienten legitimerat sig eller om id-kort saknas, alternativt att en släkting eller hemtjänstpersonal kan bekräfta personens identitet. I det aktuella fallet frångicks dock denna rutin av oklar anledning.

För att undvika att samma misstag upprepas igen har man nu skärpt rutinerna för legitimationskontroll ytterligare.