Sveriges tidigare S-ledare och statsminister Stefan Löfven gjorde nyligen ett gästspel i sin gamla roll som fackbas. ”Bojkotta Tesla” dundrade han med anledning av att Elon Musks elbilföretag inte tecknat kollektivavtal. Löfven föll dock på eget grepp när det visade sig att det företag han numera själv arbetar för – PR-byrån Rud Pedersen – inte heller har något kollektivavtal.

På den politiska vänstersidan där Stefan Löfven har sin hemvist tycker man illa om tech-miljardären Elon Musk. Att han satsat miljarder av sina pengar på att utveckla bilar som är bra för klimat och miljö hjälps inte – Musk är samtidigt för yttrandefrihet även för politiskt konservativa, ett läger där han själv också har åtminstone den ena foten, vilket gör att han i vänsterögon är en avskyvärd person.

Det likaledes vänsterlutande LO-fackförbundet IF Metall – där Löfven som av en händelse var ordförande innan han klev in i partipolitiken – aviserade för någon dryg vecka sedan att man avsåg att ta ut sina medlemmar på Tesla i strejk. Det föregivna skälet var att företaget inte har tecknat kollektivavtal med den S-styrda och för maktmissbruk ofta kritiserade fackföreningsrörelsen.

LÄS ÄVEN: Stefan Löfven lobbar för korruptionsanklagad socialistledare

Ogillas av vänstern

Bakom fasaden finns dock ett annat missnöje med elbilsföretagets frispråkige ägare Elon Musk. Det har eskalerat sedan denne köpte den sociala medieplattformen Twitter, bytte namn på den till X och undanröjde den öppna och dolda censur av konservativa röster på plattformen som de tidigare vänsterlutande ägarna infört och ur ett demokratiperspektiv kritiserats för.

Musk har även gjort markeringar mot woke-ism och postmodernistisk identitetspolitik som retat upp många på vänsterkanten. Han är dessutom väldigt rik. Att utmåla honom som en klandervärd person har därför blivit en alltmer prioriterad uppgift för den politiska vänstern.

LÄS ÄVEN: Löfven har tillsatt 22 sossar som myndighetschefer – ”i strid med grundlagen”

Musk vs facket

En angreppspunkt har varit att Musk inte vill släppa in fackföreningsrörelsen i sitt företag som har fler än 127 000 anställda över hela världen. Tesla-ägaren tillhör det ökande antal såväl opinionsbildare som fackföreningsmedlemmar som anser att facket missbrukar sin makt och plattform.

I Sverige har bland annat uppmärksammats hur facket för medlemmarnas pengar med desinformationskampanjer försökt påverka politiska val och bedrivit politisk förföljelse mot oliktänkande. Att vara aktiv i Sveriges nu näst största parti, Sverigedemokraterna, innebär exempelvis att man blir utslängd ur facket.

I USA och på andra platser har fackföreningsrörelsen velat göra gällande att Tesla-anställda skulle ha sämre löner och villkor än andra i bilindustrin. Beläggen för det har dock varit svaga. I Sverige har detta heller inte varit skälet till att IF Metall varslat om att ta ut företagets anställda i strejk. I stället är det en principsak att tvinga alla företag att rätta in sig i S-ledet.

LÄS ÄVEN: Löfven KU-anmäls för vägran att lyda EU-nämnden

Tillbaka i gammal roll som fackpamp

Nyligen fick IF Metall draghjälp av sin forne ordförande Stefan Löfven som sedan gått vidare till större uppgifter som ordförande för Socialdemokraterna och landets statsminister. I båda dessa roller har han varit föremål för kritik och skandaler. Idag har han lukrativa konsultuppdrag på PR-byrån Rud Pedersen som hjälper stora företag – inte deras anställda – i policyfrågor och att profilera dem på ett vinstmaximerande sätt mot marknaden och kunderna.

I ett långt inlägg på Facebook gick Löfven till hård attack mot Tesla och Musk och skrev bland annat ”Skäms Tesla, skäms! ”. I inlägget uppmanar han Sveriges bilköpare att bojkotta Teslas bilar. Behåll hellre din fossildrivna bil som släpper ut växthusgaser och gifter i atmosfären är det underliggande budskapet. Att tvinga techmiljardären och hans företag till underkastelse har högre prioritet än klimat och miljö.

Löfven lovade också att dra sitt personliga strå till stacken genom att vägra kliva in i taxin om den är av fabrikatet Tesla. Under sin tid som partipolitiskt aktiv var S-profilen en ivrig förespråkare av att resa kollektivt. För honom själv är det mer exklusiva färdsätt som gäller. Han uppmanar också gemene svensk att göra likadant. Det är oklart hur många medborgare med genomsnittsinkomster som i rådande dyrtider med ”sossepriser” på det mesta, inklusive taxi-taxorna, har råd att åka taxi på samma sätt som Löfven.

LÄS ÄVEN: Löfven sadlar om – blir pr-konsult

Föll på eget grepp

Men Stefan Löfvens attack mot elbilsföretaget baktände. Kort efter det hårda utspelet avslöjades att den flotta och stora PR-konsultbyrå som S-profilen arbetar åt inte heller har något kollektivavtal. Löfvens ord om att Tesla har ”unken, förlegad syn på sina anställda” uppfattas nu som hyckleri. Kritiker menar att den som man ser som den egentliga agendan att svartmåla Musk av andra politiska skäl nu framträder tydligt.

Löfven har efter avslöjandet valt att göra sig oanträffbar för media. Han vill inte kommentera de dubbla måttstockarna. Rud Pedersens ledning försvarar emellertid i en kommentar att man inte har tecknat kollektivavtal. Man hävdar att man ändå har löner och förmåner som matchar de i kollektivavtalen.

Det är samtidigt argument som IF Metall och Löfven avvisat när Musk och Teslas ledning anfört dem. Det framgår inte om facket nu ämnar vidta stridsåtgärder mot Rud Pedersen och tystnaden från Löfven inkluderar att det är oklart om han kan arbeta kvar för PR-byrån i framtiden.

LÄS ÄVEN: Löfven lovade EU:s lägsta arbetslöshet – blev nästan EU:s högsta

Bedöms ”chanslös” mot svenska S-facket

Trots det retoriska haveriet som i stället för att stärka IF Metalls sak har försatt fackförbundet i en pinsam sits, har man valt att gå vidare med strejkvapnet mot Tesla. Man har redan tagit ut anställda på flera av elbilsföretagets verkstäder i strejk och varslar om att utöka antalet.

Dessutom aviserar man att man via sina systerorganisationer inom LO kommer att utnyttja att man har makten att ta ut även orelaterade anställda i strejk. Man kan exempelvis låta hamnarbetare strejka så att Tesla-bilar och reservdelar inte lossas i hamnarna. Man kan också ta ut städpersonal i strejk så att städningen i Teslas lokaler havererar. Påtryckningsmetoderna är många.

Bedömare menar att Musk och Tesla, även om man så här långt lyckats hålla stånd, i längden är ”chanslösa” mot de socialdemokratiska fackföreningarna i Sverige. Att Musk skulle välja att kasta in handduken är emellertid inte ett troligt scenario.

Effekten blir sannolikt i stället att Teslas verksamheter i Sverige flyttas till något annat land och att ett stort antal arbetstillfällen för svenska arbetare i en framtidsindustri försvinner. IF Metall har i skrivande stund inte kommenterat huruvida man tycker att det är att tillvarata sina medlemmars intressen på bästa sätt.

LÄS ÄVEN: Här sjunger Stefan Löfven hyllningssång till Röda armén