Efter att konstnären Lars Vilks nyligen omkom har det kommit krav på att hans omtalade Muhammedteckning bör tas in av Moderna museet, men där sätter museichefen Gitte Ørskou stopp och menar att det hela handlar om “xenofobi och islamofobi”.
Trots kravet från flera håll anser överintendent Gitte Ørskou att verket är en provokation och att det inte är bra konst, och att det inte har någon plats på Moderna museet.
LÄS ÄVEN: Muslimskt hat mot konstnär efter Vilks-publicering
I en debattartikel i Sydsvenskan skriver hon bland annat att Vilks var “en betydelsefull konstnär och debattör” men anser “inte att Muhammedteckningarna är hans stoltaste ögonblick”.
Det finns mycket att diskutera och förstå vad gäller Vilks verk. Men jag måste säga att jag förvånas över att flera tongivande konstkritiker så tvärsäkert tycker att det är så självklart att inkludera verk som grundar sig på hatisk och kränkande ikonografi i Moderna museets samling. Jag har många tankar, synpunkter och frågor när det gäller sådana verk – men en sak som jag är helt säker på är att det inte är så enkelt.
Det är bortom allt tvivel att teckningarna görs som en medveten provokation med avsikt att skapa spektakel i en tid som var och är starkt präglad av xenofobi och islamofobi. Att de mycket riktigt blivit som en magnet för hat och hot, diskussion och debatt gör dem absolut till ett intressant fenomen av sin tid – men det gör dem inte automatiskt till intressant konst.
Vidare påstår Ørskou att hennes ratande av Vilks omtalade verk inte innebär att hon försöker dra sig undan eller är emot yttrandefrihet.
Snarare tvärtom, jag värnar om ett öppet debattklimat där det måste finnas utrymme för olika uppfattningar utan att de avfärdas som undanflykter.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.