Att Sveriges spelmarknad redan styrs av strikta regelverk råder det inga tvivel om. Spelinspektionen har, sedan den nya spellagen introducerades, kontinuerligt arbetat med att ytterligare reglera marknaden. Bland annat genom att utveckla lagar som ska motverka överdrivet spelande och bekämpa den kriminalitet som kan kopplas till spelande och spelbolag.

Men trots att utvecklingen gått framåt vill Spelinspektionen införa ytterligare regler. Enligt en proposition, som Spelinspektionen nu har skickat till riksdagen, önskar man stärka nuvarande konsumentskydd samt på ett tydligare sätt bekämpa penningtvätt.

Detta gäller kring dagens konsumentskydd

I samband med att den svenska spellagen förändrades 2019 har allt fler aktörer fått möjligheten att etablera sig på den svenska spelmarknaden – dock mot att de ansöker och blir godkända med en licens från Spelinspektionen. Detta till skillnad mot det tidigare monopolet där enbart de statligt ägda instanserna var tillåtna. Idag kan alltså svenskar exempelvis spel casino with Luckycasino som är ett av de casinon som är licensierat av den svenska myndigheten.

För att ett casino ska erhålla en licens krävs det bland annat att konsumentskydd efterlevs. Konsumentskydd kan kortfattat förklaras som åtgärder för spelansvar och som har etablerats för att säkerställa spelarnas trygghet när de besöker ett casino – oavsett om det är fysiskt eller online. Bland annat inkluderar dessa åtgärder att:

• Spelare ska ges tillgång att själva kunna stänga av sig från spel genom tjänsten Spelpaus
• Bonusar ska enbart erbjudas en gång per spelare och sajt
• Enbart personer över 18 år ska kunna besöka ett onlinecasino
• Inga krediter ges ut till spelare

Målet med spelansvaret är att skapa en sundare marknad där spelarnas välmående tas i beaktning. På så sätt minimeras risken för att deras hälsa, ekonomi och sociala liv påverkas negativt. Därtill ingår även en omsorgsplikt som spelbolagen har som krav att följa. Inom omsorgsplikten ska spelbolagen, med hjälp av en rad åtgärder framtagna av Spelinspektionen, hjälpa spelare att minska överdrivet spelande.

Vilka dessa åtgärder är beror på hur riskbedömningen av spelarens beteende ser ut. En spelare som ofta spelar under en lång tid kan bli kontaktad av spelbolaget för att säkerställa att förhållandet till spelandet fortfarande är sunt. En annan åtgärd kan vara att begränsa beloppet spelaren kan sätta in, eller minska den marknadsföring som skickas ut till den berörda spelaren.

Det säger den nya propositionen

Trots ett redan tydligt regelverk önskar Spelinspektionen att detta kompletteras för att ytterligare stärka skyddet mot spelmissbruk och spelberoende. Propositionen, som skickats in den 19 december i år, innehåller förslag om tre nya lagändringar som är tänkta att träda i kraft redan den 1 april nästa år.

Det som nämns i propositionen är att Spelinspektionen vill se att all telefonförsäljning av spel om pengar har ett skriftlighetskrav. Det innebär att spelaren skriftligen ska acceptera ett avtal för att det ska vara giltigt. Därtill ska spelbolag med svensk licens även kunna ta del av mer information kring spelarnas hälsa och ekonomi. Uppgifterna ska tillhandahållas av spelarna själva, men ska användas i syfte att minska överdrivet spelande. Dessutom ska även sanktionsavgifterna höjas för de spelbolag som bryter mot penningtvättslage. Avgiften ska ha samma belopp som för de spelbolag som bryter mot spellagen.

Vilka regler som slås igenom, och hur det eventuellt kan komma att påverka spelare och spelbolag, återstår dock att se.