Den som efter den 1 juli i år vill flyga med sin drönare kommer först att behöva genomgå ett batteri av administrativa steg som resulterar i ett drönarkort och titeln fjärrpilot.

Tidigare i år kom beskedet att Transportstyrelsen inför ett permanent förbud mot drönare i centrala Stockholm som trädde i kraft den 26 mars. Anledningen var ett flertal incidenter men även att man vill försvåra att fotografera skyddsobjekt samt att man befarar att drönare teoretiskt kan utrustas med sprängmedel och användas för att utföra terrorattentat.

Undantag görs dock för polismyndigheten, säkerhetspolisen, försvarsmakten, lantmäteriet och drönare som används i räddningsinsatser.

Miljontals drönare i luften

Den nya strängare regleringen kommer från EU med hänvisning till en ökad säkerhet i luftrummet. Denna innebär att man kommer behöva ett godkänt flygtillstånd från Transportstyrelsen.

– Flera studier visar nu att potentialen för drönare är enorm. Det kommer snart nya tjänster för att leverera varor med drönare, för att assistera vid byggnationer eller vid jordbruk och skogsbruk. Man tror att hundratusentals upptill miljontals drönare kommer att flyga i luftrummet i Europa inom en nära framtid, säger Rémi Vesvre, ledningsstrateg på Transportstyrelsen, till StockholmDirekt.

Drönarkort

För att kunna flyga sin drönare måste man från och med den 1 juli vara registrerad hos Transportstyrelsen, ha genomgått en utbildning och fått godkänt på ett kunskapstest för att till slut få ett drönarkort.

För registrerade operatörer och fjärrpiloter finns också vissa begränsningar som att inte flyga över 120 meter och med minst 30 meter horisontellt avstånd från människor. Ifall man vill flyga över människor och högre än 120 meter eller bortom synhåll med en drönare som väger över 25 kilo krävs ett särskilt tillstånd.

En person som varken har drönarkort eller är registrerad får ändå flyga en drönare förutsatt att en fjärrpilot övervakar.

Mindre drönare under 250 gram undantas från kraven.