INSÄNDARE • Gammelmedia har samfällt valt att inte publicera nyheten om hur Gud gav påve Franciskus en varning. Nedan kan du läsa om händelsen och bakgrunden till den gudomliga interventionen.

Skälet till att Gud skickade en varning till påve Franciskus, vars riktiga namn är Jorge Mario Bergoglio, är enligt många att han den 18:e december 2023 utfärdade ett dekret, ‘Fiducia Supplicans’ där han gav katolska biskopar och präster rätten att välsigna samkönade par.

Dekretet möttes av ett ramaskri från ett flertal katolska präster, biskopar och kardinaler runt hela världen som menade att de aldrig skulle kunna välsigna homosexuella partners. De hävdar bestämt att Gud inte kan välsigna det som enligt kristendomens heliga skrift Bibeln är en synd.

När Jesus korsfästes och tog på sig all världens synd som ett offerlamm, vände Gud bort sitt ansikte från honom, varvid Jesus ropade: “Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig”. Många tolkar detta som att Gud inte kan tolerera synd. I detta perspektiv framstår påvens dekret som hädelse, och av den anledningen varnade Gud påven, menar man.

Hur fick påven sin varning?

Varningen kom bokstavligen som en blixt från en klar himmel som slog ner på Petrus-statyn som pryder Sankt Nicholas-kyrkan i Buenos Aires. Det enligt fysikens lagar rimliga hade varit att blixten i stället slagit ner i taket på basilikan som är belägen en bra bit ovanför statyn av Petrus. Men det gjorde den alltså inte.

Händelsen inträffade i påve Franciskus födelseort och dessutom på hans födelsedag den 17:e december. Det var också samma dag som påven skrev under dekretet om att katolska kyrkan nu kan välsigna samkönade par.

Dekretet offentliggjordes dock dagen efter, den 18 december 2023. Påven valde således, menar man, att ignorera varningen, trotsa Gud och gå vidare med dekretet ändå.

Många katoliker, och även ett stort antal av de som bekänner sig till andra kristna samfund, är övertygade om att det är Gud själv som gett påven en varning. De ser också Gud som den högste av alla domare.

Vad hände med statyn av Petrus?

Det är viktigt att komma ihåg att Petrus var den apostel som Jesus valde ut som den ‘klippa’ som hans kyrka skulle byggas på. Petrus betyder just klippa och påven anses vara den som är arvtagare till Petrus och hans ställföreträdare.

Petrus-statyn före och efter Guds varning. Bild: Faksimil X.

Statyn av Petrus hade en gloria, vilket betyder att han är helig och värdig sitt ämbete. Men den gick upp i rök vid det kraftiga blixtnedslaget. Inte nog med det; nyckeln som symboliserar Petrus kontakt med himmelriket pulveriserades fullständigt.

Många menar att kontakten till Gud nu blivit bruten. Till råga på eländet blev även statyns högra hand förstörd, vilket sägs betyda att påven nu har förlorat rätten att välsigna någon, eftersom det är med den högra handen som den katolska kyrkans välsignelser delas ut.

Denna varning måste ses som en tillrättavisning som gäller alla samfund som ser sig som Guds kyrka på jorden. Måtte ärkebiskopar och andra kyrkliga ledare världen över ta lärdom av detta tecken från Gud. Man får ju bara en gul varning, sen blir det rött kort.

Bibel-lärare