I kölvattnet av att de sociala mediajättarna allt mer utnyttjat och sålt användares privata information till tredje part, bannat, skuggbannat och censurerat utifrån politisk grund och mycket mer, har det nu skapats ett initiativ till en social media-strejk den 4 och 5 juli. Tanken är att man ska avstå från sociala medier helt och hållet, med undantag för att skriva att man strejkar, under dessa två dagar.

I uppropet skriver man:

Inge kommer kunna ignorera var som händer. Vi ska flexa våra kollektiva muskler och kräva att stora, manipulativa företag ger oss tillbaka kontrollen över vår data, integritet och användarupplevelse.

De fortsätter med att uppmana alla som har problem med It-jättarna att strejka åtminstone en av dessa två dagar. Man kan även skriva under Deklarationen om Digitalt Oberoende. Det främsta målet är att skapa opinion för att IT-jättar ska erbjuda en decentraliserad lösning för sociala medier som inte är lika lätt att kontrollera och utsätta för censur.

I deklarationen anger de bland annat följande anledningar:

  • De har bannat, skuggbannat, begränsat och demoniserat både användare och material baserat på politiska hänseende, och utövar en enorm makt att påverka globalt
  • De har påtvingat avtal som är omöjliga för vanliga användare att förstå
  • De har sålt privat data till marknadsförare på ett sätt som få skulle gå med på
  • De har misslyckats med att erbjuda tydliga sätt att tacka nej till överföringen av privat information
  • De har orättvist blockat konton, inlägg och sätt att generera intäkter på politiska och religiösa grunder, där de föredrar vissas lojalitet framföra andra

Listan fortsätter och i inlägget berättar de mer om initiativet:

Vem: Du. Ju fler desto bättre! Vi uppmanar dig att strejka med oss. (”Oss” innebär alla de som har allvarliga problem med social media – integritet, yttrandefrihet eller något annat)

Vad: en kollektiv paus från social media, förutom inlägg och memes som
1. Visar att du är på strejk. Använd hashtag #SocialMediaStrike.
2. Länka till Deklarationen om Digitalt Oberoende.
3. Bjud in släkt och vänner att signera och delta i strejken.

Hashtag: #SocialMediaStrike

När: 4 och 5 juli. Åtminstone en dag. Att strejka båda dagar är troligtvis mer effektivt.

Syftet med strejken är enligt uppgift att förändra hur sociala medier fungerar, hur ägandet ser ut och vem som äger informationen.

De hoppas att strejken ska leda att sociala medier till slut kommer bli översvämmade av meddelanden om strejk, efterföljt av att man inte loggar in på sitt konto förrän den 6 juli, vilket om strejken får spridning, även kommer märkas hos internetföretagen. Om strejken blir stor kommer den att uppmärksammas av medier och på det sättet skapa opinion.