Northvolts vd Peter Carlsson och finansmannen Harald Mix säger sig vara intresserade av att investera mer pengar i Northvolt. Men det är ännu oklart hur de övriga storägarna ställer sig. Därmed är framtiden för den svenska batteritillverkaren osäker. Samtidigt växer skulderna.

En kvarts miljard kronor. Bara de senaste veckorna har minst ett hundratal olika borgenärer hört av sig till Kronofogden för hjälp med att få betalt från Northvolt.

Det krisande företaget, som skulle rädda Sverige – och världen – undan en annalkande klimatundergång, har betydande ekonomiska problem.

“Troligtvis betalda”

Omkring halva totalbeloppet i betalningsföreläggandena har avslutats hos Kronofogden.

Kronofogden faksimil

– Troligtvis är de betalda, förklarar Kronofogdens pressansvariga Helena Esscher för Samnytt.

Esscher betonar att det är skillnad mellan betalningsförelägganden, alltså krav som exempelvis en leverantör har, och skulder som därefter fastställts av Kronofogden.

– Om man tittar på sammanställningen så kan man se att Northvolt har väldigt många betalningsförelägganden, men inte särskilt många fastställda skulder, säger hon.

– Man blandar lätt ihop skulder och betalningsförelägganden.

Obetald elräkning

De två fastställda skulder som Northvolt har gäller dels en faktura från Skelleftekraft. Dels ett krav från Transportstyrelsen gällande trängselskatt.

Utöver det finns alltså pågående betalningsförelägganden på ytterligare omkring 125 miljoner kronor.

Northvolt Ett i Skellefteå. Foto: Northvolt pressbild

Lernia bemanning, som senaste åren rekryterat personal åt Northvolt, har krav i mångmiljonklassen. Eitech AB, Bilfrakt Bothnia och GPP Perimeter Protection är andra företag med miljonkrav på batteritillverkaren.

Det äldsta pågående skuldärendet är från 3 september i år. Sedan dess har alltså ytterligare ett hundratal borgenärer hört av sig till Kronofogden för att få betalt. Omring 75 ärenden gäller fabriken i Skellefteå, Northvolt Ett.

Viktigt meddelande

Innan du scrollar vidare och läser vår journalistik gratis har vi ett viktigt meddelande

Samnytt har på grund av minskade intäkter tvingats skära ned på verksamheten och står även inför flera rättsprocesser mot vänsteraktivister. Samnytt har inget statligt stöd och ytterst begränsade reklamintäkter. Vi är helt beroende av våra läsares stöd. Om du vill att vi ska fortsätta existera som tidning ber vi om din hjälp.

Ägna en minut åt att bli prenumerant! Klicka HÄR för att välja prenumerationsnivå eller swisha valfritt belopp: 123 083 3350, så hjälper du till i kampen mot etablissemanget.

12 miljarder i förlust

Enligt den årsredovisning för 2023 som Northvolt publicerat, men som ännu inte godkänts av Bolagsverket, gjorde företaget en förlust på omkring tolv miljarder kronor förra året före skatt. Eller mer exakt 1 167 572 000 amerikanska dollar. Mer än en tredubbling jämfört med året innan.

Vissa menar emellertid att förlusten förra året var betydligt större än så, men att Northvolt sminkat över den genom att bokföra sin fabrik i Skellefteå som en växande tillgång. Därmed ser företaget ut att blöda mindre pengar än det gör.

Northvolts röda siffror och betalningssvårigheter framstår som än mer obegripliga om man betänker att politiker stått på kö för att få ösa skattepengar över företaget. Allt för att få vara med och rädda klimatet.

Förra året lovades exempelvis Northvolt bidrag, förmånliga lån, konvertibler och andra anslag motsvarande hiskeliga 60 miljarder svenska kronor av den kanadensiska staten och provinsen Quebec för byggandet av en batterifabrik där.

Samtidigt lovade den tyska staten närmare 15 miljarder kronor i bidrag och lån för byggandet av en batterifabrik i Tyskland.

Tysklands förbundskansler Olaf Scholz var med när Northvolt påbörjade bygget av en ny fabrik i Tyskland. Foto: Northvolt pressbild

Och det är pengar utöver de mer än 50 miljarder kronor, inklusive bidrag och statsgaranterade lån, som spenderats på Northvolts fabrik i Skellefteå i Sverige.

Omfattande produktionsproblem

Enligt årsredovisningen för 2023 hade Northvolt intäkter på 1,3 miljarder kronor. Förmodligen från försäljning av batterier. Samtidigt hade företaget direkt produktionsrelaterade kostnader på över 7 miljarder.

Det innebär att produktionen, även bortsett från omkostnader för försäljning, forskning och utveckling, inte är i närheten av att gå runt.

Det har rapporterats om att Northvolt har omfattande bekymmer med att få batteritillverkningen att fungera. Problem som den mångetniska arbetsstyrkan, från länder som Indien, Pakistan, Turkiet och Nigeria, inte lyckats lösa.

LÄS ÄVEN: Importerade 1800 arbetare – nu riskerar många få åka hem

Hur produktionen går, hur många batterier som producerats och dessas kapacitet, är dock inget som företaget vill kommentera eller avslöja.

“Det är inte något som vi kommunicerar. Den data om vår verksamhet som du kan ta del av är den vi offentliggör i vår års- och hållbarhetsredovisning”, meddelar företagets nordiske kommunikationschef Matti Kataja i ett mejl till Samnytt.

Kan tänka sig investera

Northvolt behöver sannolikt mer pengar mycket snart för att inte gå omkull. VD:n och medgrundaren Peter Carlsson säger till Svenska dagbladet att han är beredd att satsa mer pengar på det blödande företaget. En annan storägare, finansmannen Harald Mix, gav förra veckan samma besked till Sveriges radio.

Men de båda ägarna, representerade som Rocama consulting och Vargas holding, äger tillsammans knappt 14 procent av Northvolt. De två största ägarna är Volkswagen och Goldman Sachs.

Northvolts ägarstruktur enligt årsredovisningen för 2023. Faksimil

En av de tio största ägarna, tyska BMW, avbröt i somras en stororder på Northvolt-batterier värd omkring 23 miljarder kronor. Anledningen var att den svenska batteritillverkaren helt enkelt inte klarade av att leverera.

Och under onsdagen meddelade samma biltillverkare att den inte är intresserad av att satsa mer pengar på Northvolt för att rädda företaget ur den eskalerande ekonomiska krisen.

Därför faller nu ögonen på Volkswagen. Världens näst största biltillverkare är samtidigt Northvolts största ägare och viktigaste kund. Men den tyska bilgiganten har än så länge valt att inte kommentera Northvolt-krisen.

Samnytt har sökt företrädare för Volkswagen som inte har svarat.