I ett inslag ondgör sig statstelevisionen över att upp till 40 procent av kläder som handlas på internet returneras av olika skäl, något man menar bidrar till den så kallade klimatkrisen.

Beställda plagg som skickas tillbaka skapar enligt SVT hållbarhetsproblem som många konsumenter inte är medvetna om.

– Det blir en eller flera godstransporter, en förpackning som slängs och utsläpp från konsumentens transport till utlämningsstället. Så det är tre delar som påverkar för varje enskild retur, säger Henrik Pålsson, professor i förpackningslogistik på Lunds universitet.

LÄS ÄVEN: SVT till klimatattack mot vita medelålders män

Vissa företag som Boozt och Nelly blockerar kunder som man anser returnerar för mycket kläder. På Boozt uppger man att det handlar om lönsamhetsskäl, men också för att minska koldioxidutsläpp.

– Det motsvarar utsläpp från 600 lastbilar per år, som kör fram och tillbaka från vårt lager. De onödiga returerna kostar både pengar och är dåliga för miljön, säger Sandra Gadd, finanschef på Boozt.

Fria returer

Vissa företag har också slopat de fria returerna för att minska hanteringen av det som skickas tillbaka. Det är dock inget som Sandra Gadd tycker är en bra idé.

– Att stoppa fria returer är som att lägga handelshinder på e-handeln versus den fysiska handeln. Det handlar ju om kundens bekvämlighet, säger hon.

LÄS ÄVEN: SVT: Vi ska äta dyngbaggar från komocka – för klimatet