Intresset för att betta blir allt större. Det har lett till en stor tillväxt inom bettingindustrin. Faktum är att den numera räknas som en av de mest lönsamma branscherna i Sverige. Men hur tjänar egentligen spelbolagen pengar? Och har spelbolagen egentligen någon påverkan på det som sker på sportarenorna? Vi har tagit en närmare titt bakom kulisserna.

Utvecklingen av nätspel har gått väldigt snabbt. Det är något som vi framför allt kan tacka den tekniska utvecklingen för. Spelbolag som bet365 Sverige har utvecklat mobila plattformar där spelare alltid tillgång till mängder av odds. Marknaden är öppen 24/7 och erbjuder allt fler bettingalternativ. Men självfallet har utvecklingen varit väldigt kostsam för bettingbolagen. Konkurrensen i spelbranschen är oerhört tuff, så hur genererar egentligen spelbolagen sina vinster?

Oddssättning

Först och främst handlar det givetvis om oddssättningen. På spelbolagen finns det en hel stab som tar fram statistik inför alla spel. Genom att använda data i kombination med matematiska formler kommer sedan oddset att sättas. Därmed har spelbolaget alltid en matematisk fördel, annars skulle de helt enkelt inte kunna bedriva sin verksamhet. Men det finns givetvis inga säkra formler, och gör du en bättre beräkning än spelbolaget så blir vinsten din – oavsett vad oddset låg på.

Dessutom blir odds-systemen allt mer komplicerade. Betta handlar långt ifrån klassiskt 1×2-spel, den som är medlem på en bettingsida kan välja att spela på många olika kombinationsodds inklusive live odds.

Marginaler

Spelbolaget genererar även vinster på sina marginaler. När man pratar om marginaler så avser det helt enkelt den procentandel som spelbolaget kommer att behålla av alla insatser. Gör du en insats och bettar på till exempel en SHL-match eller något annat, kommer det alltid att finnas en marginal som blir till en vinst för spelbolaget. Och det i sig är ju inget konstigt, eftersom spelbolag faktiskt bedrivs som vilka företag som helst.

Nya spelare

Något som det snackas en hel del om i branschen är den tuffa konkurrensen. Det är ingen hemlighet att många spelbolag ansöker om den svenska spellicensen. För att nå nya kunder krävs därför att stora resurser läggs på marknadsföring. Genom att satsa på att synas i olika kanaler kan alltså ett spelbolag öka sina intäkter och vinster. Här är det värt att nämna att spelbranschen faktiskt är en av de industrier som lägger ut jämförelsevis störst andel av sina intäkter på marknadsföring.

För att locka nya spelare använder många spelbolag även olika former av bonussystem. Det ger spelarna fördelen att de har möjlighet att aktivera en registreringsbonus när de öppnar ett medlemskonto. Det kan ses som en win-win situation eftersom spelbolagen så klart hoppas på att den nya medlemmen kommer att fortsätta att spela och göra fler insatser.

Hur mycket pengar som ett spelbolag kan tjäna på en specifik spelare beror givetvis på insatserna. En storspelare kan generera högre intäkter för ett spelbolag, men faktum är att de flesta svenska spelare har relativt små spelbudgetar.

Så påverkar spelbolagen sporten

Betting har blivit något av ett folknöje i Sverige. Därmed har spelbolagen faktiskt även inflytande på samhället på flera olika sätt. Inte minst påverkar spelbolagen faktiskt idrotten och olika sportevenemang i olika utsträckning.

Om du går på en hockeymatch idag så kommer du se att rinken är fylld av logotyper från olika spelbolag. Dessutom sponsrar många bettingbolag många olika tävlingar och sportevenemang. Därmed har spelbolagen blivit en viktig inkomstkälla även inom sporten, som ofta är beroende av höga reklamintäkter för att kunna arrangera olika evenemang.

Fast spelbolagen har även påverkat sportvärlden på mindre uppenbara sätt. Tack vare att bettingbolagen syns väldigt mycket och dessutom live streamar en hel del sportevenemang så ökar bettingbolaget generellt sett intresset för sport. På så sätt kan alltså bettingbolagen sägas bidra till ett ökat intresse för sport runt om i världen.

Betting är med andra ord en tydligt integrerad del i det svenska samhället och intresset för att betta ökar dessutom för varje år som går. Det finns även bettingbolag som har skänkt delar av sina vinster till välgörande verksamhet, inte minst till ungdomsidrotten, vilket visar hur väl integrerade spelbolagen är i dagens idrottssamhälle.